Aston Martin lukeutuu ekslusiivisimpien automerkkien joukkoon. Brittivalmistaja siirtyi uuteen aikaan turbokoneiden myötä ja nyt esiteltiin uuden ajan rajuin katuauto.
Aston Martin esitteli markkinoilla olevan DB11:n 2016 Geneven autonäyttelyssä. Kyseessä oli ensimmäinen niin sanotusti uuden ajan Aston Martin, jonka sisältä löytyi lainatekniikkaa Daimlerilta perusmallin moottorin ja sähköjärjestelmien osalta. 4,0-litraisen tuplaturbo V8:n lisäksi DB11 on tarjolla myös talon omaa tuotantoa oleva 5,2-litraisella kahdella ahtimella varustetulla V12-moottorilla.
Nyt DB11:n mallisto saa uuden lippulaivan, joka kantaa historiallisestikin tunnettua DBS-nimeä. Mukaan on otettu myös lisänimi Superleggera, joka viittaa 60-luvulla Aston Martinia auttaneeseen italialaiseen Touring-koripajaan. DBS Superleggera perustuu voimanlähteensä osalta jälkimmäiseen. 5,2-litrainen V12 on kuitenkin kokenut muutoksia ja 600 hevosvoiman (441 kW) sijaan moottorista puristetaan 725 hevosvoimaa (533 kW). Voima välitetään takapyörille taka-akselin yhteydessä sijaitsevan 8-portaisen automaattivaihteiston kautta. Satasen nopeuteen uutuus spurttaa 3,4 sekunnissa ja huippunopeutta kertyy 340 km/h. Suorituskykyä ja ajettavuutta parantavat osaltaan myös auton kevennykset. Rakenteissa on käytetty enemmän hiilikuitua ja muita kevyitä materiaaleja. Esimerkiksi pakoputkisto on valmistettu titaanista. V12-moottorilla varustettuun DB11-malliin verrattuna painoa on tiputettu noin 75 kiloa. Ajokunnossa painoa kertyy edelleen 1 799 kiloa, joten mistään keijukaisesta ei varsinaisesti voi puhua.
Ulkonäöllisesti DBS Superleggera on tunnistettavissa suhteellisen helposti. Iso maski yhdessä uuden etupuskurin kanssa antaa keulalle muuta mallistoa aggressiivisemman ilmeen. Takaluukun päältä puolestaan löytyy pieni lippa, jolla on aerodynaamisesti kuitenkin iso merkitys. Tämän ja C-pilarin sisäpuolelta lipan taakse johdettavalla ilmavirralla saavutetaan 180 kilon Allekirjoittaneen makuun lippa sopii myös muotoilullisessa mielessä tasapainottaen auton sivuprofiilia. Takapuskuri, pakoputkiston ulostulot ja diffuusori puolestaan paljastavat DBS:n takaa tarkasteltuna. Sisätiloissa löytyy pieniä yksityiskohtia lähinnä logojen muodossa. DB11:n tapaan keskikonsolin kytkimissä näkyy yhteistyö Daimlerin kanssa, ja esimerkiksi multimediajärjestelmän kiertokytkin on suoraa Mercedeksen Command-järjestelmästä.
Saksassa DBS Superleggeran hinnat alkavat noin 275 000 eurosta. Uutuuksien toimitukset alkavat kesän jälkeen.
Galleria
Kuvat: Mikko Autio ja valmistaja