MTV Sportin F1-toimitus listaa aina osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden viides osakilpailu ajettiin Katalonian radalla Barcelonassa.
Kisan voittoon ajoi paalupaikalta matkaan lähtenyt Mercedeksen Nico Rosberg ennen tallikaveriaan Lewis Hamiltonia ja Ferrarin Sebastian Vetteliä. Williamsin Valtteri Bottas oli neljäs ja Ferrarin Kimi Räikkönen viides.
Topit:
1. Nico Rosberg
Täydellinen viikonloppu ja täydellinen vastaus hänen ympärillään tanssineille keittiöpsykologeille. Keskittyi vain ja ainoastaan ratatapahtumiin ja teki virheetöntä työtä aika-ajoissa ja kisassa.
2. Valtteri Bottas
Williamsin suomalaiskuski onnistui jo toisessa kisassa peräkkäin puolustamaan nelossijaansa nopeammalla autolla perässä roikkunutta Ferraria vastaan. Bottas osaa fiksusti hyödyntää ratojen tärkeimmät alueet oman autonsa kannalta oikein. Tällä kertaa Räikkösellä ei ollut mitään jakoa päästä iholle suorilla.
3. Williamsin reagoiminen
Tälläkin kaudella F1-sarjan kolmostalliksi juuttunut Williams on syyllistynyt alkukauden aikana liiaksi mukavuudenhaluiseen ajeluun, mutta Barcelonassa talli teki nopean taktiikkamuutoksen, kun Bottaksen huomattiin pärjäävän odotettua pitempään ensimmäisellä rengassarjallaan. Kolmen stopin taktiikka vaihtui kahteen pysähdykseen, mikä tuotti tällä kertaa nappituloksen.
4. Carlos Sainz
Toro Rosson onnistuminen aika-ajoissa hipoi täydellisyyttä. Tulokaskuskit Sainz ja Max Verstappen tunkeutuivat lähtöruudukossa kolmanteen riviin. Kisan alussa Räikkönen tuli heittämällä kummankin ohi, mutta lopussa Sainz onnistui kotiyleisön riemuksi nousemaan Red Bullin Daniil Kvjatin ohi yhdeksänneksi.
5. Kimi Räikkönen
Pilalle menneen aika-ajon jälkeen Räikkönen teki kaikkensa parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseksi. Painosti tallia läpi viikonlopun kovempiin suorituksiin ja oli itse valmis ottamaan käyttöönsä vanhan aeropaketin kisassa. Bottas olisi ehkä ollut paremmin saavutettavissa ilman hitaampien autojen taakse juuttumista. Tarjosi lisäksi tiimiradioviesteillään viihdettä jokaisessa ajosessiossa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Flopit:
1. Räikkösen viikonloppu
Vaikka Kimin viestittelyä tallille ja muille radalla liikkujille oli viihdyttävä seurata, tuntui Ferrari-kuskin viikonloppu varmasti yhdeltä suurelta vastoinkäymiseltä. Tiimi sähläsi käsittämättömästi laittamalla kolmosharjoitukseen väärät asetukset. Myös perjantain kommunikaatio kuskin ja tiimin välillä oli jatkuvasti solmussa. Aika-ajoissa renkaanlämmittimet polttivat viimeisen tuoreen rengassetin, mutta se meni ilmeisesti teknisen vian, ei tallin piikkiin.
2. Hamilton tallin yläpuolella
Lewis Hamilton oli aivan oikeassa siinä, että jokaiseen kisaan on tultava taistelemaan voitosta, mutta kisan jälkeinen uhoaminen omalle kisainsinöörilleen oli lapsellista. Hamilton joutui lopulta itsekin myöntämään, että Rosbergin saavuttaminen oli mahdotonta. Siitä huolimatta hän sanoi pitävänsä huolta, ettei radiossa ohjeisteta enää toista kertaa häntä perääntymään.
3. Red Bull
Moottorivalmistaja Renaultin kannalta voi laskea plussien joukkoon kaksi seikkaa: ensinnäkin kaikki Red Bullit ja Toro Rossot pääsivät maaliin asti. Toisaalta Toro Rosson suorituskyky osoitti, että moottorista saa kyllä tehoja irti. Red Bullin kohdalla tämä osoittautui taas ongelmaksi. Lopullinen nöyryytys tuli viimeisellä kierroksella, kun Sainz porhalsi Kvjatin ohi estelyistä huolimatta.
4. Lotus
Romain Grosjeanin kahdeksannen sijan lisäksi ainoa positiivinen asia viikonlopussa oli, ettei kukaan henkilökunnasta kuollut kisan aikana. Ensin Pastor Maldonado sössi oman kisansa kolauttamalla takasiipensä Grosjeaniin ja hetken päästä Grosjean ajoi kuluneilla renkailla varikkoruudun ohi ja tunkkimies sai kipeän osuman. Toiselta mekaanikolta menivät nilkan nivelsiteet rikki.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. Ferrarin päivitykset
Tässä kohtaa täytyy olla varovainen, sillä Barcelonan olosuhteet olivat erittäin hankalat eikä Ferrarin ”70-prosenttisesti uudistuneesta” aeropaketista saanut vielä välttämättä aivan oikeaa kuvaa. Ero Mercedekseen oli silti kammottava ja yleensä letkeästä tallipäälliköstä Maurizio Arrivabenesta oli aistittavissa, että tiimi odotti paljon parempaa kilpailukykyä.