MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden 12. kisa ajettiin Italian Monzassa.
Voittoon ajoi Mercedeksen Lewis Hamilton ennen Ferrarin Sebastian Vetteliä ja Williamsin Felipe Massaa. Suomalaisista Williamsin Valtteri Bottas oli neljäs ja lähdössä epäonnistunut Ferrarin Kimi Räikkönen viides.
TOP5:
1. Lewis Hamilton
Teki viikonloppuna tuhoisaa jälkeä niin aika-ajossa kuin kisassakin. Kasvatti voitollaan ja tallikaverinsa epäonnen myötä MM-johtonsa jo 53 pisteeseen. Vuosi sitten Hamilton aloitti viiden kisan terminaattoriputkensa juuri Monzasta, joten vastustajille ei ole paljoa luvassa jatkossakaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Kimi Räikkönen
Räikkönen antoi Ferrari-faneille aihetta juhlaan kauden ylivoimaisesti parhaalla aika-ajollaan ja teki vakuuttavaa työtä noustessaan pieleen menneen startin jälkeen nopeasti takaisin kärkikymmenikköön. Valitettavasti auton juuttuminen lähtöruutuun näyttää menevän kuljettajan omaan piikkiin.
3. Felipe Massa
”Olen liian vanha tähän”, puhisi Massa tiimiradioon, kun hän selvisi päätöskierroksen taistelusta tallikaveriaan Valtteri Bottasta vastaan ja nousi viime vuoden tapaan palkintopallille Monzassa. Ikä ei näy kuitenkaan MM-tilastossa, sillä brassi pitää nyt hallussaan MM-sarjan neljättä sijaa ja kasvatti hienoisesti etumatkaansa Räikköseen ja Bottakseen.
4. Red Bull
Moottorisakot pakottivat Daniel Ricciardon ja Daniil Kvjatin aloittamaan kisan aivan lähtösuoran periltä, mutta lopputulos oli kelvollinen: Ricciardo oli maalissa kahdeksas ja Kvjat kymmenes. Tallin lähtökohtien takia Force India ei joutunut tosissaan puolustamaan 6. ja 7. sijaansa ennen kuin se oli Ricciardolle jo liian myöhäistä.
5. Marcus Ericsson
Ruotsalainen Ericsson oli Force Indian Sergio Perezin lisäksi ainoa, joka pystyi puolustautumaan raivoisaa nousua tehnyttä Räikköstä vastaan. On tuonut pisteitä kolmesta edellisestä kisasta, joissa tallikaveri Felipe Nasr on jäänyt joka kerta ilman pistesaalista.
FLOP5:
1. Jälleen turhaa spekulaatiota
Edellisessä kisassa ilmenneet rengasongelmat eivät vaivanneet Monzassa, mutta siitä huolimatta FIA onnistui jälleen hirttäytymään omiin sääntötulkintoihinsa. Pirelli mittasi Mercedeksen rengaspaineet varikolla ja totesi niiden olleen kunnossa, mutta FIA:n pistokoe lähtösuoralla osoitti minimaalista sallitun rajan alitusta. Mersu sai ongelmista tiedon vasta kisan lopussa ja käski Hamiltonia kiristämään tahtiaan rangaistuksen pelossa. Eikö tämä juuri ole sitä vaaran aiheuttamista, kun talli joutuu alipaineilla ja kuluneilla renkailla ajamaan henkensä edestä? Ja jos sääntöjä kerran rikottiin, niin miksi kahden tunnin tutkinnan jälkeen se olikin sallittua?
2. Räikkösen startti
Täydellinen viikonloppu hurmioituneen italialaisyleisön edessä romuttui yhdellä pienellä sormen liikautuksella. Auto jäi seisomaan kakkosruutuun ja haaveet historian ensimmäisestä suomalaisesta Italian GP:n voittajasta kariutuivat siihen paikkaan. On käsittämätöntä, miten Räikkönen onnistuu saamaan jokaiseen kisaviikonloppuun jonkun seikan, joka heikentää lopputulosta merkittävästi – oli vika sitten autossa tai kuljettajassa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Mercedes
Näin ylivoimaisen voiton jälkeen on ehkä kohtuutonta listata Mersua epäonnistujien joukkoon, mutta tallin tekeminen ei ollut viikonloppuna aivan parhaassa tikissään. Nuorallatanssi rengaspaineiden kanssa oli jo johtaa Hamiltonin hylkäämiseen, mutta FIA:n armahdus pelasti Mersun persukset. Nico Rosbergin kohdalla talli erehtyi piiskaamaan moottoriaan liikaa taistelussa Ferrarin Sebastian Vetteliä vastaan, mikä johti koneen ylikuumenemiseen ja 15 pisteen menetykseen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Ne moottorirangaistukset
Jälleen on todettava, että kuskien rankaiseminen epäluotettavien moottoreiden takia johtaa vain kisan latistamiseen. Tällä kertaa McLarenin, Red Bullin ja Toro Rosson autoille annettiin yhteensä 168 lähtöruudun verran sanktioita.
5. Valtteri Bottas
Kesän kuskispekulaatioissa vahvasti Ferrariin yhdistetty Bottas ei päässyt näyttämään parhaita puoliaan italialaisyleisölle koko viikonlopun aikana. Oli sekä aika-ajon että kisan jälkeen selvästi vihainen itselleen, mikä on sinänsä vain hyvä merkki. Joutui päästämään pienen varikkoviivästyksen takia Massan takaisin edelleen ja ainoa kunnon ohitusyritys epäonnistui päätöskierroksella.