MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen kisan onnistujat ja epäonnistujat. Kauden seitsemäs osakilpailu ajettiin Kanadan Montrealissa.
Mercedeksen Lewis Hamilton ja Nico Rosberg ajoivat helppoon kaksoisvoittoon. Ferrarin Kimi Räikkönen pyörähti radalla ja Williamsin Valtteri Bottas pääsi nousemaan kisan kolmoseksi. Sijat viisi ja kuusi menivät Ferrarin Sebastian Vettelille ja Williamsin Felipe Massalle, jotka joutuivat tekemään hurjan päivätyön noustessaan lähtöruudukon peräpäästä pisteille.
TOP5:
1. Valtteri Bottas/Williams
Kanadan GP oli yksi Williamsin ennen kauden alkua kalenteriin ympyröimistä kisoista eikä talli pettänyt odotuksia. Bottas pysyi iskuetäisyydellä Ferrarin takana ensimmäiseen stoppiin asti ja talli otti hänet nopeasti sisään, kun Räikkönen pyörähti radalla. Ferrari yritti tavoittaa Bottasta vielä uudella pysähdyksellä, mutta tässä kohtaa Williams pysyi järkähtämättömänä ja pinkoi karkuun.
2. Felipe Massa
Massa pääsi viimein osoittamaan, että hänestä on edelleen kilpa-ajajaksi. Lähtöpaikka 15. ruudusta oli vaikea, mutta pistesija oli hallussa jo kierroksella 13. Pystyi ajamaan paljon maltillisemmin ja harkitummin kuin vielä huonommalta sijalta startannut Sebastian Vettel. Kuudes sija Ferrarien takana oli tällä kertaa maksimisuoritus.
3. Mercedes
Ferrari toi Kanadaan päivitetyn moottorinsa, mutta Mercedes ei joutunut vielä kunnon testiin suorituskykynsä kanssa. Mersu pystyi rauhassa ajattamaan kumpaakin kuskiaan vapaassa ilmassa, mikä toisaalta söi mielenkiinnon kärkitaistelusta. Silti tuntuu hieman siltä, että Hamilton ja Rosberg päästettiin aika helpolla tänä viikonloppuna.
4. Lotus
Romain Grosjeanin tökerö törmäys Marussian Will Stevensiin vei hyvän viikonlopun jälkeen Lotukselta jonkun verran pisteitä. Lauantain aika-ajot olivat Mercedeksen moottoria käyttävältä tallilta kuitenkin nappisuoritus, kun Grosjean ylsi viidenteen ja Pastor Maldonado kuudenteen lähtöruutuun. Ilman Grosjeanin putoamista Lotuksilla olisi ollut mahdollisuus taistella kahdestaan Massaa vastaan kuudennesta sijasta. Maldonado oli lopulta seitsemäs ja Grosjean kymmenes.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. Nico Hülkenberg
Joutui kannattelemaan yksin Force Indiaa ja nappasi kahdeksannen sijan. Pääsi startissa Maldonadon ohi kuudenneksi ja joutui lopulta päästämään vain Vettelin ja Massan edelleen. Ei päästänyt Ferraria helpolla ohi, mutta liika estely olisi johtanut vain molempien ulosajoon.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
FLOP5:
1. Kimi Räikkönen/Ferrari
Varikkokäynnin yhteydessä vaihdettavat moottorikartat pääsivät ilmeisesti yllättämään suomalaiskuskin. Kaasua tulikin liian nopeasti ja perä lähti alta. Toki kuskin on luotettava siihen, että auto käyttäytyy niin kuin pitää, mutta olisiko Räikkönen voinut katsoa ensimmäiset mutkat hieman enemmän varman päälle?
2. Lähes pehmeät renkaat
Jos niin sanotuilla superpehmeillä renkailla pystytään ajamaan helposti puoli kisaa yhdellä setillä, niin jossain on silloin vikaa. Pirellin kesäkisoihin tuomat kaksi pehmeintä rengasseosta ovat todellisuudessa niin lähellä toisiaan, että tasaisuus vei kisasta parhaan jännityksen pois.
3. McLaren
Fernando Alonson radioturhautuminen tulkittiin ensimmäiseksi välien rakoiluksi äärimmäisen pettymyksellisen alkukauden jälkeen. Talli saattoi olla oikeassa siinä, että kisa loppuu kesken, jos Alonso jatkaa taisteluaan tuulimyllyjä vastaan, mutta mitä kuljettajalle jää, jos hänen pääasialliseksi tehtäväkseen tulee säästää kaikkea bensasta jarruihin ja renkaista insinöörien hermoihin?
4. Sauber
Alkukaudella positiivisia suorituksia esittänyt Sauber ei ole vielä pudonnut keskikastin taistelusta kokonaan, mutta suunta on uhkaava. Auton suorituskyky ei riittänyt edes radalla, jonka piti kuulua niihin vahvimpiin. Sijoitukset 14 ja 16 olivat täysi mahalasku eikä parempaa ole luvassa pitkään aikaan. Sauber saa uuden Ferrari-moottorin käyttöönsä aikaisintaan kesätauon jälkeen Belgiassa, jota ennen ajetaan vielä kolme kisaa. Syyksi viivästykselle on arvailtu maksuvaikeuksia.
5. Red Bull
Daniel Ricciardon kärsivällisyys alkaa vähitellen loppua. Australialaiskuski antoi viikonlopun aikana kipakoita kommentteja Renault-moottorista ja oudosti käyttäytyvästä autosta. Red Bull pärjää tällä hetkellä ainoastaan radoilla, joilla aerodynamiikan merkitys korostuu ja suorituskyky jää toissijaiseksi asiaksi.