Espoon ja Tampereen suojatietragediat olisi voitu jopa välttää tällä yksinkertaisella laitteella: "Osa reagoi vasta, kun onnettomuus on tapahtunut"

1:02img
Suomalainen Katveturva Oy on kehittänyt kameran, jolla Espoon ja Tampereen suojatieonnettomuudet olisi pystytty parhaassa tapauksessa välttämään kokonaan. Näin toimii raskaisiin ajoneuvoihin asennettava katvekamera.
Julkaistu 21.04.2021 15:26

Ville Järveläinen

Suojateiden turvallisuus ja erityisesti raskaiden ajoneuvojen katvealueet eli niin sanotut kuolleet kulmat ovat puhuttaneet runsaasti viime päivinä. Älykkäitä kameroita valmistava suomalaisyritys muistuttaa, että katvealueiden onnettomuuksia on mahdollista vähentää verrattaen yksinkertaisella teknologisella ratkaisulla.

Espoossa sattui perjantaina liikenneonnettomuus, jossa kuorma-auto ajoi suojatietä ylittämässä olleen 9-vuotiaan tytön päälle. Lapsi menehtyi onnettomuuspaikalle. Maanantaina Tampereen keskustassa sattui vastaava onnettomuus, jossa iäkkäämpi jalankulkija jäi suojatiellä kuorma-auton alle ja kuoli.

MTV Uutisten eilen tiistaina haastatteleman Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Iiro Lehtosen mukaan jokainen vastaava tapaus on yksinkertaisesti liikaa.

– Kun on kyse raskaasta liikenteestä, kuorma-autosta ja sen kohtaamisista kevyen liikenteen kanssa eli vaikka jalankulkijan kanssa, ongelmana on näkyvyys hytistä. Se on haaste ennen kaikkea autoteollisuudelle. Kaluston tulisi olla sellaista, joka pystyy vähentämään inhimillisen erehdyksen ja varoittamaan auton lähiympäristöstä, jos katseella ei pystytä näkemään, mitä ympärillä tapahtuu, Lehtonen kertoi MTV Uutisille tiistaina.

Lue myös: Kuolemaan johtaneet liikenneturmat hiljentävät myös kuljetusalan ammattilaiset – auton rakenne on haaste koko alalle: "Näitä tapauksia ei saisi olla lainkaan"

Suomalaisyrityksellä ratkaisu tarjolla

Espoon perjantainen tragedia nosti monen mieliin Helsingin Töölössä elokuussa 2015 sattuneen onnettomuuden, jossa Pohjoiselta Hesperiankadulta Mechelininkadulle kääntyneen kuorma-auton kuljettaja ei nähnyt katveeseen jäänyttä lasta, vaan ajoi tämän päälle suojatiellä traagisin seurauksin.

Raskaan liikenteen ja työkoneiden aiheuttamat katvealueiden onnettomuudet, joissa toisena osapuolena on ollut jalankulkija tai kevyt liikenne, ovat olleet voimakkaasti vaikuttamassa suomalaisen Katveturva Oy:n perustamiseen. Yhtiö perustettiin pian kyseisen tragedian jälkeen syksyllä 2015.

kuolleet kulmat

Punaisella on merkitty alueet, joita raskaan ajoneuvon kuljettaja ei näe. Kuva: Katveturva Oy

Suomessa ja Tanskassa tätä nykyä yhteensä parikymmentä ihmistä työllistävä Katveturva valmistaa kameroita, jotka antavat raskaiden ja kookkaiden ajoneuvojen kuljettajille toisen silmäparin. Ajoneuvon kuolleita kulmia valvova kamerajärjestelmä hälyttää äänimerkillä, mikäli havaitsee liikettä kääntyvän ajoneuvon katveessa.

Järjestelmä on yhtiön keskiviikkoisen tiedotteen mukaan yhteensopiva kaikkien paketti- ja kuorma-autojen kanssa ja se voidaan asentaa nopeasti kaikenlaisiin ajoneuvoihin merkistä ja mallista riippumatta.

Katvekameroita jo yli tuhanteen kuorma-autoon toimittaneen Katveturvan toimitusjohtaja Petteri Kataja kertoo MTV Uutisille, että Helsingin, Espoon ja Tampereen tragedioiden kaltaiset mediahuomiota saavat onnettomuudet näkyvät myös laitteiden tilausmäärissä.

– Valitettavaa on, että osa yrityksistä reagoi näihin asioihin vasta, kun onnettomuus on tapahtunut, Kataja toteaa.

Lue myös: Surulliset kuolemat suojateillä herättävät kysymyksiä liikenneturvallisuudesta – näin tuhoisat turmat voitaisiin välttää: "Ei ole helppoa ratkaisua"

Tuoreimmat aiheesta

Autot