Helsingin Seudun liikenteen katselmuskäynti pääkaupunkiseudun keskeisille vaihtoasemille paljasti merkittäviä turvallisuusongelmia Espoon keskuksessa.
HSL:n Solmu-projektin tarkoituksena on parantaa liikennevälineestä toiseen vaihtamista keskeisillä vaihtopaikoilla. Katselmuksesta pistää kuitenkin esiin häiriökäyttäytyminen juuri Espoon keskuksessa, ei esimerkiksi muilla keskeisillä vaihtoasemilla, kuten Helsingin päärautatieasemalla, Tikkurilassa, Leppävaarassa, Hakunilassa ja Hakaniemessä.
Yksi Espoon keskuksessa vieraillut HSL:n palkkaama konsultti kuvailee kokemustaan seuraavasti.
– Aivan hirveä paikka. Arvioitsijalta pyydettiin rahaa, tupakkaa, huumeita ja näytettiin takapuolta. Yhdelle pysäkille ei uskaltanut kävellä laisinkaan kolmesta yrityksestä huolimatta. Pitäisikö tällaisissa paikoissa olla vaihtajille jokin väylä, johon pääsee vain asianmukaisen lipun omaavat? Parkkipaikalla maleksii henkilöitä, jotka tulevat mesoamaan raiteille.
Katselmukset tehtiin päiväsaikaan ja niissä haastateltiin myös vaihtoaseman käyttäjiä. Konsultin mukaan kaikki haastattelut keskeytyivät, koska väliin tuli henkilöitä tuomaan esille omia näkemyksiään omista aiheistaan.
– Sen ehtivät kaikki kertoa, että ei edes turvatonta, vaan vaarallista välillä on, projektin loppuraportissa todetaan.
"Asukasaktiivisuus auttaisi"
Katselmuksesta kertoi ensimmäisenä Länsiväylä. Solmun projektipäällikkö Riikka Aaltonen HSL:stä sanoo lehdelle, ettei Espoon keskuksen tilanne sentään ole "toivoton".
Aaltosen mukaan ihmisten käyttäytymiseen se, että asema alkaa olla peruskorjauksen tarpeessa.
– Mutta kyllä häiriöitä on muuallakin, esimerkiksi Vantaan radan varrella, Aaltonen jatkaa lehdessä.
Aaltonen uskoo Länsiväylässä, että rähjäisyyttä siistimällä Espoonkin asema rauhoittuisi.
– Myyrmäen asemasta saatiin taiteen ja asukasaktiivisuuden voimin hieno paikka, hän vertaa lehdessä.