Länsimetro suunniteltiin alun perin automaattiohjautuvaksi, minkä peruuntuminen johti siihen, että metronkuljettajille ei ole suunniteltu tauko- tai sosiaalitiloja, kertoo JHL:n ammattilehti Motiivi. Asiasta uutisoi myös Helsingin Sanomat.
Viime lauantaina matkustajille avautuneessa Länsimetrossa työskennelleet huomasivat puutteet jo aiemmin, kun metroa alettiin testata tänä syksynä.
– Niinkin pieni, mutta ihmiselle aika olennainen asia kuin vessa, pääsi unohtumaan, HKL:n pääluottamusmies Pekka Hirvonen ja kunnossapidossa työskentelevä Kari Uusikumpu kertovat Motiiville.
Lehden haastattelema metronkuljettaja Kirsi Haanpää kertoo, ettei radan länsiosassa ehdi käydä vessassa tauon aikana, koska kääntöraiteelle ei ole sijoitettu taukotilaa.
– Tänään aamukierrossa Matinkylän tauko oli yhdeksän minuuttia. En olisi ehtinyt edes juosten, Haanpää sanoo.
Rataverkon alueella työskentelee kuljettajien lisäksi myös huolto- ja kunnossapitotyöntekijöitä, siivoojia sekä vartijoita. Matinkylässä työskentelevillä huoltotyöntekijöillä voi kestää yhden vessakäynnin tekeminen jopa 25 minuuttia. Kun laajennusosa Kivenlahteen avataan, siirtyy huoltohenkilökunta sinne.
– Pitääkö sinnitellä sinne asti? Vai saisiko Matinkylän vessan hiukan lähemmäksi? Eihän se länsimetro maksanut kuin hiukan yli miljardin, Hirvonen ja Uusikumpu kysyvät.