Valtavaa datamassaa analysoiva tekoäly kävi läpi Espoon väestön sosiaali- ja terveystiedot sekä varhaiskasvatuksen asiakkuustiedot neljän vuoden ajalta.
Laajasta Espoon kaupungin ja ohjelmisto- ja palveluyritys Tiedon toteuttamasta kokeilusta saatiin rohkaisevia tuloksia. Yhteiskunnassa apua tarvitsevia voidaan tunnistaa tekoälyn avulla ennaltaehkäisevästi.
– Lähdimme katsomaan, millaisia taustoja on asiakkailla, joista tehdään esimerkiksi lastensuojeluilmoitus. Sieltä löytyi tieto, että heillä oli kasaantunutta terveyspalveluiden käyttöä ennen lastensuojeluilmoitusta, Espoon kaupungin perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja Mari Ahlström sanoo.
Yli 37 miljoonaa asiakaskontaktia
Tekoäly löysi datasta noin 280 lastensuojelun asiakkuutta ennakoivaa tekijää. Yksittäinen asiakkuutta ennakoiva tekijä ei ole riski, mutta useamman esiintyminen yhtä aikaa voi sitä olla.
Viime kesänä aloitetussa kokeilussa tietoa kertyi noin 520 000 ihmisestä ja yli 37 miljoonasta asiakaskontaktista vuosien 2012 ja 2016 väliseltä ajalta. Asiakaskontakti voi olla esimerkiksi puhelinsoitto tai terveyskeskuskäynti.
Espoon kaupungin data-analytiikkakonsultti Tomas Lehtisen mukaan Suomessa ei ole aikaisemmin pystytty yhdistämään perheiden tietoja. Asiakkuuksia voidaan nyt tarkastella perhekohtaisesti.
– Voidaan ajatella, että yksilöön vaikuttaa perheen palveluidenkäyttö tai se, ettei niitä käytetä ollenkaan.
6:57
Kelan tietokanta mukaan?
Aineisto ei sisältänyt yksityisen terveydenhuollon asiakaskontakteja. Tuloksia voisi jatkossa tarkentaa Kelan tietokannan avulla.
– Tämä on sellainen asia mistä on keskusteltukin Kelan kanssa. Jatkamme keskustelua mielellämme, Lehtinen kertoo.
Asiakkaiden henkilötiedot salattiin datasta jo kokeilun alkuvaiheessa. Yksittäisiä asiakkaita ei voitu tunnistaa.
Aiheesta keskustellaan aamun Huomenta Suomessa klo 6.37. Mukana keskustelussa on Espoon kaupungin data-analytiikkakonsultti Tomas Lehtinen ja Tieto Oyj:n datakeskeisten liiketoimintojen johtaja Matti Ristimäki.