Nollan tähden törmäystesti ei ole kaunista katsottavaa. Videon autolla ei ole juurikaan tekemistä Euroopassa myytävien Fordien kanssa, mutta se toimiikin hyvänä osoituksena siitä, millaisia autoja muualla maailmassa päästetään markkinoille.
Etelä-Amerikassa erittäin suosittu auto, paikallisille markkinoille räätälöity Ford Ka +, on saanut törmäystestissä pyöreät nolla tähteä. Eteläamerikkalaisesta versiosta ei tule vetää johtopäätöksiä Euroopassa myytävän mallin kolariturvallisuudesta.
Latin NCAPin suorittamassa törmäystestissä Brasilian viime vuoden toiseksi myydyin uusi auto rusentui toistuvasti niin pahasti, ettei autolle voitu antaa lopulta yhtäkään tähteä viidestä.
Eteläamerikkalainen Ford Ka sai aikuiselle matkustajalle tarjoamaan suojasta 34 pistettä sadasta, 9 pistettä lapsimatkustajan suojasta, 50 pistettä jalankulkijaturvallisuudesta ja 7 pistettä turvallisuusavustimistaan.
LUE MYÖS: Onko tässä koko planeetan turvattomin uusi auto? Turvatyynyjen ja ABS-jarrujen puute ovat vain pintaraapaisu – miten tällaista saa edes myydä?
Valmistaja lupaa parannuksia
Ford on reagoinut surkeaan testitulokseen varustamalla jatkossa kaikki eteläamerikkalaiset Ka-mallit useammilla turvatyynyillä ja ajonvakautusjärjestelmällä.
NCAP kertoo testanneensa myös tämän version, mutta ei julkaise sen saamia tuloksia ennen kuin luvatut parannukset ovat vakiona kaikissa Etelä-Amerikassa myytävissä Ka-malleissa.
Latin NCAPin pääsihteeri Alejandro Furas suomii kovasanaisesti valmistajia, jotka tuovat markkinoille tällaisia autoja.
– Meidän tulisi kuluttajina kieltäytyä ostamasta autoja, jotka ovat joillain markkinoilla erittäin turvallisia, mutta Latinalaisessa Amerikassa tarjoavat hyvin kehnoa turvallisuutta, Furas ärähti.
Latinalaisen Amerikan myydyin auto oli vuonna 2019 Chevrolet Onix, jota meni kaupaksi yli 275 000 kappaletta. Toiseksi yltänyt Ford Ka jäi kauas taakse runsaan 170 000 auton myynnillä. Kolmospaikan vei Toyotan avolava Hilux 130 000 myydyllä autolla.
LUE MYÖS: Jos uudessa autossa on vain yksi turvatyyny, eikä edes kunnon turvavöitä, ei nollan tähden törmäystestitulos voi tulla yllätyksenä
Lähde: Latin NCAP