Viisi pakettiautoa jäi ilman Euro NCAPin ostosuositusta. Kolme pakua näyttää mallia muille.
Euroopan-markkinoille saapuvien sekä siellä jo olevien autojen kolari- ja liikenneturvallisuutta testaava Euro NCAP on perehtynyt hiljattain uusien pakettiautojen avustinjärjestelmiin.
Laitos otti lähempään tarkasteluun 14 pakettiauton 19 eri malliversiota. Ne muodostivat peräti 98 prosenttia koko Euroopan viime vuoden pakettiautomyynnistä.
– Pakettiautot ovat suuria ja raskaita verrattuna henkilöautoihin, joten kolarin sattuessa ne voivat aiheuttaa paljon vahinkoa ja vakavia loukkaantumisia, Euro NCAPin pääsihteeri Michiel van Ratingen huomauttaa tiedotteessa.
LUE MYÖS: Huijaavatko autovalmistajat myös kolaritesteissä? Euro NCAP kertoo oudoista havainnoista: "Hyvin, hyvin epäilyttävää"
– Tänä päivänä aktiiviset avustinjärjestelmät voivat kuitenkin vähentää törmäyksen todennäköisyyttä niin muiden ajoneuvojen kuin jalankulkijoiden ja pyöräilijöidenkin kanssa.
– Nämä teknologiat ovat jo käytössä henkilöautoissa, mutta pakettiautoissa niitä näkee paljon vähemmän. Ottaen huomioon Euroopan teiden miljoonat pakettiautot, parantaisi niiden aktiivisten avustinjärjestelmien lisääntyminen kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta, van Ratingen jatkoi.
Kultaa, hopeaa, pronssia sekä risuja
Euro NCAP jakoi testaamansa pakettiautot kolmeen tasoon saamiensa tulosten perusteella. Viisi pakettiautomallia ei yltänyt edes alimmalle tasolle.
Parhaalle kultatasolle ylsivät Ford Transit, Mercedes-Benz Vito sekä Volkswagen Transporter.
Toiseksi parhaalle hopeatasolle pääsivät Ford Transit Custom, Mercedes-Benz Sprinter, Opel Vivaro, Peugeot Expert sekä Volkswagen Crafter.
Citroen Jumper ja Jumpy, Fiat Ducato, Iveco Daily, Peugeot Boxer ja Toyota Proace sijoitettiin pronssitasolle.
Pahnanpohjimmaisiksi jäivät Fiat Talento, Opel Movano, Nissan NV400, Renault Master sekä Renault Trafic. Euro NCAP kertoi, ettei se voi suositella näiden viiden pakettiauton ostamista niiden kuljettajaa avustavien järjestelmien vähäisen määrän vuoksi.
LUE MYÖS: Onko tässä koko planeetan turvattomin uusi auto? Turvatyynyjen ja ABS-jarrujen puute ovat vain pintaraapaisu – miten tällaista saa edes myydä?
Erikoisia eroja
Euro NCAP huomauttaa, että osa järjestelmistä on vakiovarusteena yhdessä maassa, mutta erikseen hinnoiteltuna lisävarusteena toisessa.
Pakettiautoja valmistetaan paljon yhteisillä linjastoilla, eikä kahden eri merkkisen ajoneuvon välillä ole välttämättä muuta eroa kuin keulasta löytyvä logo. Silti niissä voi olla hyvinkin erilaiset turvajärjestelmät.
Euro NCAP nostaa esimerkiksi Renault Masterin, jota valmistetaan samassa tehtaassa myös Nissan NV400 -nimellä. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on saatavissa lisävarusteena Renaultiin, mutta ei Nissaniin.
Tämä epäselvyys saa risuja myös van Ratingenilta. Hänen mukaansa pakettiautoa ostavan on todella vaikea saada tietoa tarjolla olevista kuljettajaa avustavista järjestelmistä.
– Valmistajat eivät ole todellakaan tehneet helpoksi näiden varusteiden valitsemista.
– Jopa meillä [Euro NCAPilla] oli isoja vaikeuksia saada käsiimme pakettiautoja, jotka oli varustettu haluamillamme järjestelmillä.
Euro NCAP huomauttaa, että sen saamat tulokset perustuvat näiden pakettiautojen parhaimmistoon, sillä todellisuudessa vain harva tien päällä oleva pakettiauto on varusteltu niin kattavasti eri turvajärjestelmillä kuin mitä he testasivat. Pääsihteeri van Ratingenin mukaan tämä on myös osa viestiä.
– Valmistajien on ryhdyttävä ottamaan tämän segmentin ajoneuvot aiempaa vakavammin ja yritysten hankinnoista vastaavien tulee vaatia turvavarusteita sekä omiensa että muiden kuljettajien turvallisuuden parantamiseksi, van Ratingen paalutti.
– Me haluamme nähdä tässä segmentissä toimivaa turvallisuusteknologiaa vakiovarusteena. Kultatasolle yltäneet Ford, Mercedes-Benz ja Volkswagen viitoittavat tietä muille.
LUE MYÖS: Eurooppaan saapuvalle kiinalaisautolle kylmää kyytiä Euro NCAPin törmäystestissä: "Haasteellista nuorille valmistajille"
Lähde: Euro NCAP