USA:n ja Meksikon halvimmat Hyundait laitettiin vastakkain: "Tämä on herätys kuluttajille, lainsäätäjille ja autovalmistajille"

3:31img
Global NCAP laittoi törmäystestissään vastakkain Yhdysvaltain-markkinoiden halvimman Hyundain eli Accentin sekä Meksikossa myytävän Hyundai Grand i10:n. Testi paljasti isoja eroja autojen turvallisuudessa.
Julkaistu 01.07.2022 06:27

Ville Järveläinen

Voisi kuvitella, että autovalmistajat rakentaisivat vain sellaisia autoja, joiden turvallisuus riittää läpäisemään testit millä tahansa markkina-alueella. Valitettava fakta on kuitenkin se, että eri markkinoille suunnattujen autojen turvallisuuteen panostetaan eri tavoin, eikä esimerkiksi Etelä-Amerikkaan suunnatulla autolla olisi toivoa läpäistä yhdysvaltalaista tai eurooppalaista törmäystestiä.

Global NCAP on hiljattain testannut kahta Hyundai-merkkistä henkilöautoa osoittaakseen, miten suuri ero on eri markkina-alueilla myytävien ajoneuvojen kolariturvallisuudessa.

Tarkastelun alla olivat Yhdysvaltain-markkinoiden Hyundai Accent sekä Meksikossa myytävä Hyundai Grand i10. Accent on ironisesti valmistettu Meksikossa, ja Grand i10:n valmistusmaa on Intia.

Yhdysvaltoihin vietävä Accent pärjäsi testissä oikein hyvin, ja sen matkustajilla oli hyvät mahdollisuudet selvitä törmäyksestä – toisin kuin Grand i10:ssä, joka kärsi törmäyksessä huomattavasti pahempia vaurioita.

Lue myös: Onko tässä koko planeetan turvattomin uusi auto? Turvatyynyjen ja ABS-jarrujen puute ovat vain pintaraapaisu – miten tällaista saa edes myydä

Accentin etuna on auton hieman suuremman koon lisäksi myös rakenteelliset erot sekä turvatyynyjen määrä; Accentissa turvatyynyjä on kuusi kappaletta, Grand i10:ssä vain kaksi. Meksikon-markkinoiden i10:stä puuttuu myös ajonvakautusjärjestelmä (ESC).

– Tämä testi on herätys kuluttajille, lainsäätäjille sekä autovalmistajille. Kaikilla kuluttajilla on asuinpaikastaan riippumatta oikeus odottaa autoiltaan samanlaista turvallisuutta, Latin NCAPin pääsihteeri Alejandro Furas totesi.

Furasin mukaan autojen turvallisuuden ei pitäisi olla riippuvainen maiden rajoista.

– Vaadimme valmistajia lopettamaan kaksoisstandardeihin perustuvat strategiansa, hän jyrähti.

2:11img

KATSO MYÖS: Eteläamerikkalainen Ford sai törmäystestissä nolla tähteä. Autolla ei ole käytännössä mitään tekemistä Euroopassa myytävien Fordien kanssa, mutta tämäkin testi osoittaa, millaisia autoja muualla maailmassa saa päästää markkinoille.

Lue myös: Näin paljon autojen turvallisuus on kehittynyt 20 vuodessa – katso shokeeraava video

Lähde: Global NCAP

Tuoreimmat aiheesta

Törmäystestit