Etikettineuvot nykyihmisille hämmentävät: Älä koskaan puhu puhelinvastaajaan, yllätyssoitot pannaan – "Se on tungettelevaa"

Nämä Facebook-tyyppit jokainen tunnistaa – löydätkö itsesi tai ystäväsi joukosta? 0:35
Kissakuvaaja julkaisee vain kuvia lemmikistään, mystinen kärsijä Kertoo syvimmät tuntonsa mystisin sanakiertein. Nämä Facebook-tyyppit jokainen tunnistaa!

Koska viimeksi kuuntelit puhelinvastaajasi viestit? Ei niitä kuuntele kukaan muukaan, uskoo Victoria, joka kieltäisi paitsi vastaajaan puhumisen, myös yllätyspuhelut.

Wired-sivuston toimittaja Victoria Turk kertaa kirjassaan "netiketin" perusteet – ja ne ovat osin  erikoista luettavaa, paljastaa New York Post. Turk kertaa teoksessaan netin käytössääntöjä nykyihmiselle. Naisen mukaan tärkeintä on olla huomaavainen.

– Kaikessa on kyse siitä, että ajattelet ensin muita, hän vinkkasi haastattelussa.

Älä pane pistettä viesteihin

Millaisia Turkin ohjeet sitten ovat? Hän ei esimerkiksi panisi pistettä tekstiviestin loppuun. Piste voi myös korostaa lauseen lopetusta, mikä voidaan Turkin mukaan tulkita "vihaiseksi".

– Viestin lopussa on hyvin selvää, että viesti on loppu. Pisteen paneminen loppuun vain lauseen päättämistä varten on melko tarpeetonta, hän sanoo.

Älä puhu puhelinvastaajaan

Emojeja ja huutomerkkejä Victoria käyttäisi viisaasti, koska niillä esimerkiksi sähköpostiviestiin voi lisätä tunnetta ja sävyä. Puhelinvastaajaan Victoria ei sen sijaan koskaan jättäisi viestiä.

– Puheviesteille ei ole mitään tarkoitusta modernissa maailmassa. Vastaanottaja ei tiedä, mitä odottaa, viesti voi jatkua minuutteja, voit joutua etsimään kynän ottaaksesi jonkin tiedon ylös. Se on hyvin tehotonta ja epäkätevää, Turk kuvailee.

Älä soita kellekään varoittamatta

Turk myös sopisi ajankohdan jokaista puhelua varten, vaikka tarkoituksena olisi soittaa vain tuttavalle. Ennen puhelua Turk lähettäisi varoitusviestin tulevasta puhelusta.

– Kun saat soiton, jota et odota, se horjuttaa. Se on melkeinpä tungettelevaa, hän sanoo.

Vastaa peukulla, kunhan vastaat

Nykyisissä viestisovelluksissa lähettäjä voi saada tiedon siitä, että hänen viestinsä on jo luettu. Mikäli tällainen ilmoitus on omassa älypuhelimessa käytössä, Turk vastaisi viestiin heti esimerkiksi peukkuemojilla. Ketään ei saisi jättää roikkumaan epätietoisuuteen.

Jätä työtoverisi rauhaan työajan ulkopuolella

Työajan ulkopuoliset viestit Turk kieltäisi.

– Jos et odota, että ihminen tulee toimistolle tekemään työnsä mihin aikaan tahansa, miksi oletat, että hän tekee työn kotoa? Turk ihmettelee.

Turkin ideat eivät ole aivan uusia. New York Timesin blogissa pohdittiin jo vuonna 2013, miten maailma on muuttunut siten, ettei "kukaan enää kuuntele vastaajaviestejä". 

Lue myös:

    Uusimmat