Amerikkalainen lentokonevalmistaja Boeing on asentanut uusiin 737 Max -koneisiinsa automatiikan, jonka pitäisi pitää kone ilmassa. Edellisestä turmassa havaittiin, että mahdollisille anturivioille herkkä automatiikka voi aiheuttaa koneen maahansyöksyn.
Viikonloppuna maahan syöksyi toinen uudenkarhea Boeing, nyt Ethiopian Airlinesin lennolla.
Koneen automatiikassa on kyse monimutkaisesta tekniikasta, jonka tarkoitus on ehkäistä lentohenkilöstön virhetoimintoja ja yksinkertaisesti pitää kone ilmassa. Kyse on järjestelmästä nimeltä MCAS, Maneuvering Characteristics Augmentation System.
Sen tehtävä on aistia erilaisten antureiden perusteella, että koneen lentoasento on oikea eli kone nojaa ilmaan niin, että siipien alle tulee ilmaa ja noste säilyy. Tämä on tärkeää, sillä jos koneen keula nousee liian jyrkkään asentoon, kone menettää nosteen ja sakkaa.
MCAS:n tärkeimpiin kuuluvat anturit ovat koneen nopeusmittaukseen käytettävät Pitot-tuubit. Jos automatiikka toteaa, että nopeus on liian pieni ja sakkausvaara uhkaa, automatiikka pakottaa keulaa alas. Mutta jo nopeusmittaus onkin väärä ja kone etenee aivan normaalia matkavauhtia, automatiikka saattaakin koneen syöksyyn.
Kertoiko Boeing kaiken?
Kun Lion Airin uudenkarhea Boeing 737 Max syöksyi mereen pian nousun jälkeen Indonesiassa viime syksynä, vikaa selitettiin ensin käyttövirheellä.
Sitten Wall Street Journal -lehti kertoi marraskuussa, että Yhdysvaltain ilmailuviranomainen ja Boeing olivat havainneet automatiikan virhetoiminnon vaaran ja viranomainen oli lähettänyt kaikille konetyyppiä käyttäville yhtiöille määräyksen sisällyttää tiedot tästä koneen käyttöohjeeseen.
Myöhemmin marraskuussa Aviation week -lehti kertoi, ettei uusia ohjeita ollutkaan annettu. Wall Street Journal sanoi saaneensa tietää, ettei Boeing ollut halunnut rasittaa lentohenkilöstöä liialla tiedolla.
Lentäjien on vaikea ottaa ohjat automatiikalta, jos sen olemassaolosta ei tiedetä. Ja jos tiedetään, pitäisi myös kertoa, missä on poiskytkentä.
Outoja piirteitä
Lion Airin kone ehti lentää 12 minuuttia, ennen kun se syöksyi mereen. Mustien laatikkojen alustavien tietojen mukaan kone ei saavuttanut matkakorkeuttaan, lensi epätavallisilla nopeuksilla eri korkeuksilla, ja lopulta syöksyi mereen jyrkässä kulmassa. Ethiopianin kone pysyi ilmassa kuusi minuuttia. Sen syöksy maahan oli myös hyvin jyrkkä: turmapaikalla on vain kraaterinomainen kohta, sekä paljon pientä romua. Lion Airin turmalla ei ollut ratkaisevia silminnäkijähavaintoja, mutta Ethiopianin lennosta kerrottiin että kone kaarsi jyrkästi ennen syöksyä, ja moottorista olisi tullut savua.
Lion Airin tutkinta valmistunee tämän vuoden loppukesästä. Ethiopianin turman mustien laatikoiden ensi tiedot voidaan saada jo lähiaikoina.