Suomen osuus vihreiden tuotteiden kaupasta on vain noin puoli prosenttia, kertoo Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla.
Suoriin päästövähennyksiin ja energian säästötoimiin liittyvät, niin kutsutut vihreät tuotteet tähtäävät ilmastonmuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen.
Vihreiden tuotteiden osuus maailmankaupasta on kasvanut vuosien 1996–2019 aikana. Kasvu jatkunee tulevaisuudessa, kun merkittävä osa maista on sitoutunut erilaisiin hiilineutraalisuustavoitteisiin.
Etlan tutkimusjohtaja Tero Kuusi arvioi, että Suomella on mahdollisuus saada osuutensa kasvusta.
Suomesta olisikin luotava uskottava brändi ilmasto- ja ympäristöteknologian osaajana.
Lue myös: Kaupungit muuttuvat pätseiksi – Kaupungeissa pitäisi varautua paremmin lämpöaaltojen ja muiden äärisäiden yleistymiseen
6:00