Oikotie kertoo tiedotteessaan, että yleisemmillä automerkeillä ajavat eivät ole yhtä aktiivisia hakemaan uutta työtä ja kartoittamaan uusia uramahdollisuuksia kuin premiumbrändeinä pidetyillä autoilla ajavat.
Tutkimusyhtiö Norstat toteutti marraskuussa Oikotien toimeksiannosta kyselyn, jossa selvitettiin muun muassa sitä, onko automerkillä yhteyttä henkilön työnhakuaktiivisuuteen.
Yli 15 000 suomalaisen vastaukset osoittavat, että kyllä on, mutta ei ehkä sellaista kuin olisi voinut etukäteen ajatella.
Oikotien kyselyn tuloksista käy ilmi, että tietyillä premiumautoina pidetyillä merkeillä ajavat ovat muita selkeästi aktiivisempia työmarkkinoilla. Se kertoo tiedotteessaan, että esimerkiksi BMW-kuskeista 27 prosenttia etsii tällä hetkellä uutta työtä ja puolet vähintäänkin seurailee työmarkkinoita ja työpaikkailmoituksia mielenkiinnolla. Audi-kuskien keskuudessa vastaavat lukemat ovat 21 ja 41 prosenttia.
Lue myös: Kysely: Lähes puolet BMW-kuskeista pysäköi tietoisesti väärin
Muutoinkin arvokkaampina pidetyt automerkit korostuvat töitä aktiivisimmin etsivien joukossa. BMW:n ja Audin jälkeen kärkipaikoilta löytyvät Tesla ja Jaguar.
– Yleisemmillä merkeillä ajavat eivät ole yhtä aktiivisia kuin arvoautokuskit. Esimerkiksi Volkswagenilla ajavista suomalaisista 18 prosenttia etsii töitä nyt ja 19 prosenttia vähintäänkin seurailee työpaikkailmoituksia. Sama suuntaus jatkuu muun muassa Toyota-, Skoda-, Kia- ja Nissan-kuskeihin, Oikotie Työpaikkojen johtaja Joonas Pihlajamaa kertoo yhtiön tiedotteessa.
Sen sijaan Mercedes-Benzin omistajista peräti 55 prosenttia ei ole kiinnostunut vaihtamaan työpaikkaa.
– Yllättävää automerkin ja työnhakuaktiivisuuden yhteydessä on se, että palkkatason osalta korrelaatio on päinvastainen. Mitä suuremmat vuositulot, sitä vähemmän halua vaihtaa työpaikkaa. Bemarien, Audien ja Teslojen kuskit ovat siis poikkeuksia isoon kuvaan, Pihlajamaa sanoo.
3:59
Lue myös: Tämän automerkin kuljettajilla on eniten petrattavaa – ja nyt ei puhuta Bemarista
Lähde: Oikotie