Tuore autoilukysely paljastaa, että suomalaisten merkkiuskollisuudessa tapahtuu muutoksia.
Suomen merkkiuskollisimpien kuljettajien alla on ollut Danske Bankin Autobarometrin mukaan tyypillisesti joko BMW tai Mercedes-Benz.
Saksalaiset premiumbrändit ovat nyt kuitenkin saaneet tehdä tilaa huomattavasti halvempaa hintaluokkaa edustavalle suosikkimerkille, sillä 58 prosenttia tällä hetkellä Toyotalla ajavista suomalaisista suunnittelee hankkivansa myös seuraavaksi autokseen Toyotan.
Danske Bankin Autobarometri 2021 -kyselyssä yli 50 prosentin merkkiuskollisuuteen ylsivät myös Bemareiden, Mersujen ja Audien omistajat, mutta Toyotan nousu johtui ennen kaikkea niiden laskusta vuoden 2020 Autobarometriin verrattuna. Toyota-kuljettajien uskollisuus oli käytännössä sama kuin viime vuoden kyselyssä.
Lue myös: Tässä Suomi-vertailussa saksalaiset autot eivät pärjää alkuunkaan – Toyota ja Dacia näyttävät muille tekemisen mallia
Keskimääräinen merkkiuskollisuus kaikkien autoilijoiden keskuudessa oli 29 prosenttia.
Merkkiuskollisuuskyselyissä on kuitenkin isoja eroja sen toteuttajasta riippuen. Vaikka Toyota nousi ensimmäistä kertaa ykköseksi Dansken kyselyssä, on Bisnoden kyselyssä sen ylivoima ollut viime vuosina murskaavaa. Viime vuonna Toyota oli Bisnoden mukaan merkkiuskollisimpien kuljettajien valinta jo viidettä kertaa putkeen.
Danske Financen autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Altti Kuuri sanoo, että auto on harvoin hankittava hyödyke, joten mieltymykset muuttuvat hitaasti.
– Nyt näyttää, että merkkiuskollisuudessa on tapahtumassa muutoksia. Tähän voi osittain vaikuttaa myös kiinnostus sähkö- ja hybridiautoihin sekä globaalin komponenttipulan erilainen vaikutus eri automerkkeihin, Kuuri kertoo Danske Bankin tiedotteessa.
Millaisia autoja suomalaiset aikovat hankkia?
Autobarometri paljastaa, että 27 prosenttia suomalaisista suunnittelee vaihtavansa autoa seuraavan kolmen vuoden aikana. Joka toinen ilmoitti hankkivansa joko uuden tai uudehkon auton.
– Autosta ollaan tulevaisuudessa valmiita maksamaan hieman aiempaa enemmän. Noin neljännes uskoo seuraavan autonsa maksavan alle 10 000 euroa. Miehet suunnittelevat hankkivansa kalliimpia autoja kuin naiset. Nuoret suunnittelevat hankkivansa edullisempia autoja, Kuuri kertoo kyselyn tuloksista.
Lähes puolet – 45 prosenttia – ei vielä edes tiedä, minkä merkkisen auton aikoo ostaa. Toyota vei ykköspaikan merkkiuskollisuudessa, mikä näkyi myös siinä, että 10 prosenttia vastaajista aikoo hankkia seuraavaksi autokseen nimenomaan Toyotan.
Muita suosikkimerkkejä olivat aiempien vuosien tapaan Volkswagen, Volvo, Mercedes-Benz ja Skoda.
Autobarometri on toteutettu aiemmin vuosina 2013–2015 ja 2017-2020. Tällä kertaa kysymyksiin, joissa ei tarvinnut omistaa autoa tai olla hankkimassa sellaista, vastasi 1 651 vastaajaa. Auton hankintaan liittyviin kysymyksiin vastasi 1 216 suomalaista. Aineisto on painotettu sukupuolen, iän ja asuinpaikkakunnan mukaan väestöjakaumaa vastaavaksi.
Lue myös: Suomalaisten Toyota-fanitukselle vetää kohta vertoja ainoastaan Dacia-fanitus
Lähteet: Danske Bank, Bisnode