Euroopan unioni (EU) haluaa jatkossa tietää, mistä sähköauton akun materiaalit ovat peräisin. Asiasta kirjoittaa The Drive -autosivusto.
Sähköajoneuvojen akkujen raaka-aineiden alkuperän ja historian paljastamiseksi EU edellyttää, että kaikilla sähköautoilla tulee jatkossa olla niin sanottu akkupassi.
Monissa EU-maissa on käytössä verovähennyksiä, jotka liittyvät sähköautojen käyttöönottoon. Akkupassit voivatkin olla tapa, jolla autonvalmistajat voivat helposti osoittaa, täyttävätkö akut verohyvitysvaatimukset.
Lue myös: Tesla aikoo aloittaa uuden sähköauton tuotannon
Yksityiskohdat auki
Ei ole vielä täysin selvää, mitä kaikkea valmistajien tulee jatkossa ilmoittaa. Noin seitsemän miljoonan euron Battery Pass Consortium -hanke pyrkii juuri määrittelemään sitä.
Kyseessä on 11 osapuolen yhteishanke, johon kuuluvat muun muassa BMW ja Audi. Autocar-sivuston mukaan akkupasseja aletaan suunnitelmien mukaan vaatia helmikuusta 2027 alkaen.
Autonvalmistajat voivat kuitenkin pitää salassa akkujensa tarkemmat tiedot, kuten metallien tai kemiallisten yhdisteiden pitoisuudet.