Asiakirjaluonnos paljastaa: EU-parlamentin suurin ryhmä haluaa torpata polttomoottoriautojen myyntikiellon

10:39imgVideo: Mitä uusien polttomoottoriautojen myynnin loppuminen tarkoittaa suomalaisille? Uutisjuttu on vuodelta 2022.
Julkaistu 13.12.2024 07:40
Toimittajan kuva

Petri Tyynmaa

petri.tyynmaa@mtv.fi

EU-parlamentin suurin ryhmä haluaa torpata uusien polttomoottoriautojen myyntikiellon.

Euroopan parlamentin suurin ryhmä keskustaoikeistolainen Euroopan kansanpuolue (EPP) haluaa torpata EU:n uusien polttomoottoriautojen myyntikiellon, ilmenee uutistoimisto Reutersin näkemästä asiakirjaluonnoksesta.

EU-parlamentti antoi vuonna 2023 siunauksensa sille, että EU:n alueella myytävien uusien polttomoottoriautojen tulee olla päästöttömiä vuoden 2035 jälkeen eli käytännössä näiden myynti loppuu.

Vanhoilla diesel- ja bensiiniautoilla saisi ajaa vielä lain voimaantulon jälkeenkin.

Asiakirjaluonnoksen mukaan myyntikielto olisi peruttava, jotta biopolttoaineilla ja muilla vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivia polttomoottoriautoja voidaan myydä myös vuoden 2035 jälkeen. 

EU:ssa myytävien uusien autojen tulisi olla vuodesta 2035 eteenpäin joko akkuja tai vetyä käyttäviä sähköautoja. Myös uudet ladattavat hybridit olisivat tämän jälkeen pannassa.

EPP:n mukaan lainsäädäntöä olisi muutettava siten, että se tukisi pistokehybridiautoja, joissa on sekä sähköakku että polttomoottori.

EPP:llä on merkittävää poliittista vaikutusvaltaa, ja se on saanut onnistumisia muissa ympäristövaatimuksissaan.

Euroopan autoteollisuus vaikeuksissa

Euroopan autoteollisuus on paininut heikon kysynnän, Kiinan kilpailun ja odotettua pienemmän sähköautomyynnin kanssa.

Alan heikosta tilanteesta kertoo muun muassa autonvalmistaja Volkswagenin suunnitelmat sulkea tehtaitaan Saksassa.

Lisäksi heti vuoden 2025 alusta astuu voimaan EU:n uudet tiukemmat hiilidioksidirajat uusille henkilö- ja pakettiautoille.

Mikäli autonvalmistaja ei uusiin tavoitteisiin pääse, joutuu se maksamaan sakkoa yli menevistä hiilidioksidigrammoista.

Euroopan autonvalmistajien liiton (ACEA) puheenjohtaja Luca de Meo on sanonut EU:n nykyisen politiikan tarkoittavan sitä, että autoteollisuutta uhkaavat mahdollisesti jopa 15 miljardin euron sakot, jotka olisivat pois uusista investoinneista.

Lue myös:

Vinkit sähköauton lataamiseen talvella: Muista tämä, jos auto on pitkään parkissa

Tiina selätti sähköautoilijoiden talvisen ongelman yksinkertaisella kikalla: "Pääsisiköhän sitä autotehtaalle suunnitteluhommiin"

Tuoreimmat aiheesta

EU