EU:n ilmastopaketti kurittaa autojen päästöjä ja on nostamassa bensan hintaa – Hallitus huolissaan talvimerenkulusta

2:13img
Näin EU:n ilmastopaketin vaikutuksia arvioitiin kesällä. Nyt arviot ovat tarkentuneet.
Julkaistu 07.10.2021 18:48
Toimittajan kuva

Ossi Rajala

ossi.rajala@mtv.fi

@OssiRajala

EU:n ilmastopaketti on tekemässä fossiilisista polttoaineista kalliimpia vuoden 2025 jälkeen, koska päästökauppa aiotaan ulottaa laajasti liikenteeseen. Suomi hakee neuvotteluissa muutosta talvimerenkulun kustannuksiin, koska vienti Suomesta uhkaa kallistua nyt merkittävästi.

EU haluaa Suomen maanteille enemmän sähkö- ja jopa vetyautoja. Neuvottelujen alla oleva ilmastopaketti penää esimerkiksi autojen päästö-arvojen kiristämistä ja enemmän sähköautojen latauspisteitä.

– Meille tulee enemmän nollapäästöisiä ajoneuvoja kotimaan markkinoille eli niiden saatavuus lisääntyy. Hyvin konkreettisesti muuttuu myös se, että latausinfrastruktuuri kehittyy sähköautoiluun ja vedyn jakeluun, kertoo yksikön johtaja Päivi Antikainen liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Päästökaupan ulottaminen liikenteeseen saattaa vuosien kuluttua nostaa fossiilisten polttoaineiden hintoja EU-maissa, jos paketti toteutuu suurin piirtein vuonna 2025.

– Keväällä eduskunnassa sanoin, etteivät hallituksen toimet vaikuta polttoaineen hintaan, havaittavasti, mutta kyllä EU:n toimet ovat sellaiset, että tuskin fossiilisten polttoaineiden hinta ainakaan laskee. Meidän on , liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kertoo MTV Uutisille.

Harakka painottaa sitä, että Suomi haluaa selvyyden kaikkien toimien vaikutuksista ennen kuin niitä lyödään lukkoon.

Talvimerenkulku huolestuttaa Suomea

Suomen erityinen huoli tulevissa EU-neuvotteluissa on se, ettei talvimerenkulku kallistu liikaa.

– 90 prosenttia Suomen viennistä ja tuonnista kulkee merellä, joten talvimerenkulusta pitää huolehtia. Se on meille tärkeätä, Harakka toteaa.

– Meret jäätyvät talvisin ja täällä tarvitaan jäävahvisteisia aluksia sekä jäänmurtajia. Jäävahvisteiset alukset kuluttavat enemmän polttoainetta ja siitä tulee Suomelle kustannuksia, Antikainen muistuttaa.

Neuvotteluita käydään EU:ssa pari vuotta, sillä tuloksia niistä odotetaan aikaisintaan vuonna 2023. Suomessa paketti menee seuraavaksi eduskunnan suuren valiokunnan käsittelyyn.

Suomessa päättäjät ovat osaksi myös innoissaan ilmastopaketista, sillä päästövähennysten lisäksi se tarjoaa osalle yrityksistä mahdollisuuksia.

– Suomi hyötyy sähköautoista, joita tehdään Uudessakaupungissa, jonne on syntynyt akkutehtaan myötä lisää työpaikkoja. Wärtsilä on johtava valmistava vähäpäästöisissä laivamoottoreissa ja Neste on johtava yritys biopolttoaineissa, Harakka hehkuttaa.

Harakka painottaa myös sitä, että päästövähennyksiä on tehtävä.

– Kaikilla sektoreilla tarvitaan nopeita päästövähennyksiä. Se koskee liikenteen lisäksi kaikkia muitakin inhimillisen tuotannon alueita. EU:ssa ja Suomessa tieliikenteen osuus kasvihuonekaasupäästöistä on noin viidennes, hän sanoo.

– On tärkeää havaita, että EU-jäsenmailla ja erityisesti edistyksellisimmän ilmastolinjan jäsenmailla on nyt erinomainen tilaisuus uudistaa talouttaan ja parantaa kilpailukykyään, Harakka lisää.

Tuoreimmat aiheesta

Ilmastonmuutos