Ministeri Harakka haluaa lisää rahaa liikenteen päästövähennystoimiin: "Nyt on totuuden hetki"
Suunnitelmat Suomen liikennepäästöjen puolittamiseksi vuoteen 2030 tarkentuvat. Liikenneministeri Timo Harakka linjasi, että päästöjen puolittaminen on mahdollista, mutta vaatii myös lisää rahaa erilaisiin tukiin ja kannustimiin.
Liikenne- ja viestintäministeriössä harkitaan biopolttoaineen osuuden lisäämistä liikenteen polttonesteissä jo sovitusta 30 prosentista 34 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Se nostaisi osaltaan polttoaineiden hintaa.
Liikenteen osuus Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on noin viidennes ja päästöt on tarkoitus puolittaa vuoteen 2030 mennessä. Liikenneministerin mielestä tavoitteen toteuttamista uhkaa nyt rahan puute.
Lue myös: Kuljetusyrityksen aloittama ilmastohaaste on houkutellut mukaan jo 30 yritystä ja kaupunkia
Tämän vuoden budjetissa erilaisiin kannustimiin kuten sähkö- ja kaasuautojen hankintatukiin ja pyöräilyn ja joukkoliikenteen tukiin on varattu vain kolmasosa tarvittavasta rahamäärästä.
– Elämme siirtymäkautta kohti ilmastoystävällistä liikennettä. Nyt on totuuden hetki, tähän tarvitaan myös rahaa. Sovittu fossiilittoman liikenteen tiekartta ei ole täysimääräisesti rahoitettu ja siksi on tärkeää, että nyt kehysneuvotteluissa nämä kaikki toimet rahoitettaisiin, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.).
Ilmastopaneelin puheenjohtajan mukaan tarvitaan sekä keppiä että porkkanaa.
– Yhdistelmä, että on porkkanaa eli tukia ja apua ja sitten kiristyviä tavoitteita on paras keino saavuttaa nämä päästövähennykset, huomauttaa Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja Markku Ollikainen.
"Painetta bensiinin ja dieselin hinnannousulle on jatkuvasti"
Ministeriössä halutaan myös lisätä edelleen biopolttoaineiden osuutta liikenteen polttonesteissä. Jo sovitun 30 prosentin jakeluvelvoitteen nostamista 34 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä harkitaan. Se nostaisi dieselin hintaa noin 10 sentillä. Kun mukaan lasketaan maailmanmarkkinahintojen nousu, dieselin litrahinta voisi olla 50 senttiä nykyistä korkeampi vuonna 2030.
– Polttoaineiden hinnan nousu riippuu ennen kaikkea tällä hetkellä maailmanmarkkinahintojen jyrkästä noususta. Painetta bensiinin ja dieselin hinnannousulle jatkuvasti on ja siksi vastuullinen ministeri tilanteessa, jossa autotehdas toisensa jälkeen sanoo, että jatkossa tehdään vain sähköautoja, pyrkii edesauttamaan sitä, että jokainen voi 10 vuoden sisällä vaihtaa uuden auton sähköautoon, perustelee Harakka.
EU:n laajuista liikenteen päästökauppaa odotetaan
Ministeriössä lasketaan sen varaan, että EU asettaa autonvalmistajille tiukemmat päästörajat ja toteuttaa EU:n laajuisen liikenteen päästökaupan. Kansallista päästökauppaa ei siinä tapauksessa tarvittaisi.
– Katsoisin, että pyrimme ratkaisemaan tämän EU:n kautta, linjaa Harakka.
Lue lisää: Turpeen energiakäyttö vähenee vauhdilla – "Rahaa palaa 50 miljoonaa, sitten ollaan puhtaampi laitos"
Ilmastopaneelin puheenjohtajan mielestä kansallinen päästökauppa pitäisi säilyttää työkalupakissa.
– Se pitäisi säilyttää ja valmistella käyttöön otettavaksi. Sehän voidaan toteuttaa takapainotteisesti eli panna voimaan vasta siellä 2020-luvun lopulla, jos näyttää, että sitä tarvitaan, pohtii Ollikainen.
"Meiltä puuttuu ohjauskeinoja"
Ollikaisen mielestä liikenteen päästövähennystavoitteiden toteutumista uhkaa tehokkaiden ohjaustoimien puute.
– Meiltä puuttuu ohjauskeinoja. Hallitus on sulkenut pois veroinstrumentin. Sitten meillä on toive EU:n päästökaupasta, mutta sen voima ei välttämättä riitä Suomen taakanjakosektorin velvoitteiden saavuttamiseen. Sitten on ollut pohdinnassa kansallinen päästökauppa, Ollikainen sanoo.
Lue lisäksi: EU:n ilmastopalvelu: Seitsemän viime vuotta mittaushistorian kuumimmat koko maapallolla
– Kokoavat ohjauskeinot kuten päästökauppa ovat taloustieteilijän silmissä niitä parhaita ajamaan monenlaisia pieniäkin virtoja toteen. Jos emme uskalla tehdä riittävän rohkeita ratkaisuja, niin sitten ollaan sen armoilla, että onnistumme jokaisessa pienessä purossa. Siinä se riski varmaan on.
Hallituksen on määrä maaliskuussa käydä asiantuntija-arvioiden pohjalta läpi, riittävätkö suunnitellut päästövähennykset vai tarvitaanko lisätoimia.
Uusimmat
-
00:00
Helsingin suurin ulkokuntosali rakennettiin huippusuosittuun saareen – ihmisiä piti häätää pois.
-
23:54
Trump valitsi energiaministerin
-
23:12
Israelissa raketti-isku synagogaan – kaksi haavoittui
-
22:55
Huippuottelussa pelottava tilanne – apuvalmentaja sai sairauskohtauksen kesken pelin
-
22:51
NHL:n suomalaisvahdilta ilmiömäinen triplatorjunta
-
22:31
Lotossa yksi täysosuma
-
22:23
Kova tuuli riepottelee – kymmenet tuhannet edelleen ilman sähköä
-
22:07
Pankkiautomaatti yritettiin murtaa Kolarissa – poliisi kaipaa vihjeitä
-
21:44
Erikoinen tilanne tutkintaan: HIFK-kapteenia taklattiin päähän – omiin kolahti sekunteja myöhemmin
-
21:18
SM-liigassa pelikieltotapaus: raju isku kaulaan oli liikaa – kanadalaiselle kakkua
-
21:17
Moottoripyöräilijä ajoi käsittämätöntä ylinopeutta Helsingissä: "Kausi päättyi tähän!"
-
21:15
Finaalipaikka jäi haaveeksi: Harri Heliövaaralle kitkerä tappio
-
21:00
Masked Singer -voitto ratkesi – kärkikolmikko paljasti henkilöllisyytensä
-
20:55
Ihminen löytyi kuolleena ratikkapysäkiltä Helsingissä
-
20:30
Hyundai-pomolta arvoituksellisia sanoja Esapekka Lapista – "Pidämme silmämme auki"
-
20:29
SM-liigakatsomossa raju viesti
-
20:23
Karri Kiveltä silmiinpistävä huomio HIFK:sta – "Ettei lähde luisuun…"
-
20:13
Tove Janssonin hahmotelmat Muumeista löydettiin yllättäen arkistosta – tältä ne näyttävät
-
20:09
HIFK:ta nöyryytettiin – Ville Peltonen murahti: "Peilin eteen"
-
20:06
Kahdeksan kuoli puukotuksessa Kiinassa
-
Lataa lisää