EU: Kiinalaisille sähköautoille korkeampi tullimaksu – Suomi jättäytyi äänestämästä

LK Volvo Kiina 04102024
Volvon EX30 esittelyssä Kiinassa huhtikuussa.AFP / Lehtikuva
Julkaistu 04.10.2024 12:59(Päivitetty 04.10.2024 15:39)

MTV LIFESTYLE – STT

Päätöksen taustalla on EU-komission tutkinta, jonka mukaan Kiinassa valmistettujen sähköautojen taustalta löytyy sääntöjen vastaista tukea.

EU:n jäsenmaat päättivät perjantaina asettaa pysyvästi tavallista korkeammat tuontitullit Kiinassa valmistetuille sähköautoille.

Päätös tehtiin jäsenmaiden EU-komission tuontisuojakomiteassa. Lähetystöneuvos Jussi Koskela Suomen EU-edustustolta kertoi kokouksen jälkeen, että Suomi pidättäytyi äänestämästä. Suomi ei siis puoltanut tulleja.

Muun muassa uutistoimisto AFP kertoi äänestyksen jälkeen, että tullit eivät saaneet valtioiden enemmistön tukea, mutta vastustus ei riittänyt estämään niiden käyttöönottoa. Se olisi edellyttänyt vähintään 15 valtiota, jotka edustavat 65 prosenttia EU:n väestöstä.

Jäsenmaiden päätöksen taustalla on EU-komission tutkinta, jonka mukaan Kiinassa valmistettujen sähköautojen taustalta löytyy Maailman kauppajärjestön WTO:n sääntöjen vastaista tukipolitiikkaa. Jäsenmaat puolestaan katsovat päätöstä tehdessään aiheutettua vahinkoa, haitallisten tukien ja vahingon välistä syy-yhteyttä sekä unionin kokonaisetua.

Korotettujen tuontitullien suuruus vaihtelee valmistajasta riippuen. Tasoja ei ole vielä julkaistu virallisesti, mutta saksalaisen uutistoimiston DPA:n mukaan ne ulottuisivat 35,3 prosenttiin saakka. Kyse on lisäyksestä aiemmin pysyvästi voimassa olleiden tullitasojen päälle.

Korotus koskee lähtökohtaisesti myös merkiltään eurooppalaisia sähköautoja, jotka on valmistettu Kiinassa. Uudet tasot ovat voimassa viiden vuoden ajan, ellei asiassa sitä ennen synny neuvotteluratkaisua.

Ennen perjantain päätöstä EU-komissio oli jo asettanut kiinalaisille sähköautoille korotetut tullit väliaikaisesti.

Korjattu uutista kello 15.38: Uutisessa luki aiemmin virheellisesti, että päätös tehtiin määräenemmistöllä ja Suomi ei äänestänyt määräenemmistön mukana. Tosiasiassa vastustus ei riittänyt kaatamaan tulleja, koska kyseisessä komiteassa äänestyksen kaataminen olisi edellyttänyt vähintään 15 valtiota, jotka edustavat 65 prosenttia EU:n väestöstä.

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot