EU-parlamentti on tänään hyväksynyt uusien polttomoottoriautojen myyntikiellon vuoteen 2035 mennessä. Parlamentin äänestys oli viimeinen vahvistus kiellolle, jonka EU:n jäsenmaat ovat jo omalta osaltaan hyväksyneet.
Kielto pitää tämän jälkeen kirjata jäsenmaiden kansalliseen lainsäädäntöön. Se on osa EU:n pyrkimystä hiilineutraaliuteen vuoteen 2050 mennessä.
Päätös syntyi äänin 340–279. Vastaan äänestäneet katsoivat, että kielto uhkaa tuhota eurooppalaisen autoteollisuuden työpaikkoja. Kannattajat perustelivat myyntikiellon tarvetta sillä, että näin autoyhtiöt saavat selkeän aikataulun siirtymälle pois polttomoottoriautojen valmistuksesta.
EU-komission varapuheenjohtaja Frans Timmermans muistutti, että eurooppalaisen teollisuuden haastajat tulevat Kiinasta.
– Viime vuonna ja tämän vuoden loppuun mennessä Kiina tuo kansainvälisille markkinoille 80 sähköautomallia. Ne ovat hyviä autoja. Ne ovat yhä edullisempia autoja, ja meidän on kyettävä kilpailemaan niiden kanssa. Me emme halua luovuttaa tätä olennaista teollisuusalaa ulkopuoliseen hallintaan, Timmermans sanoi.
Lue myös: EU:n ympäristöministerit yhteisymmärrykseen päästökaupasta – diesel- ja bensiiniautojen valmistus loppuu vuonna 2035
Saksalainen kristillisdemokraattien euroedustaja Jens Gieseke olisi jättänyt siirtymän markkinavoimien hoidettavaksi.
– Saksassa 600 000 ihmistä on töissä polttomoottoriautojen valmistuksessa, ja ne työpaikat ovat nyt vaarassa, hän varoitteli.
Gieseken mielestä komission tulisi harkita uudelleen suunnitelmiaan laajentaa kielto koskemaan raskaita ajoneuvoja.
Vastustajat muistuttivat myös, että sähköautojen akkuja valmistetaan pääosin muualla kuin Euroopassa. Timmermansin mukaan eurooppalainen tuotanto on EU:n tuella pääsemässä kasvu-uralle.
Lue myös: Suomi vastusti EU:n polttomoottorikieltoa vielä toukokuussa – mitä sitten tapahtui, ministeri Harakka?
6:13