Espanjalainen Seat aloittaa kilpailukykyisesti hinnoitellun lataushybridin myynnin.
Toistaiseksi uuden Seat Leonin konepellin alle on ollut tarjolla vain yksi moottorivaihtoehto, mutta nyt valikoima kasvaa lataushybridillä.
Leon eHybridiksi ristityssä mallissa hyödynnetään 1,4-litraista bensakonetta sekä sähkömoottoria, joiden yhteisteho on 150 kilowattia eli runsaat 200 hevosvoimaa.
13,1 kilowattitunnin akusto sallii noin 60 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Auton 7,4-kilowattisen laturin avulla akku latautuu tyhjästä täyteen noin kolmessa tunnissa. Tavallisesta kotitalouspistokkeesta ladattuna akku täyttyy noin seitsemässä tunnissa.
Suomen halvin
Kaikkein edullisin vaihtoehto on viisiovinen hatchback, jonka hinnat lähtevät noin 32 400 eurosta. Farkkuversiosta saa pulittaa tonnin verran enemmän.
Autonsa ennakkotilaavat saavat maahantuojalta vielä 1 000 euron lisäalennuksen, eli kaikkein halvimmillaan töpseli-Leonin saa omakseen reilulla 31 000 eurolla.
Hintaeroa vastaavasti varusteltuun kevythybridiin on vain 1 200 euroa, sillä töpselimallissa sähköinen seisontalämmitys/-jäähdytys on vakiovarusteena.
Farmarimallin takakontti vetää 470 litraa, mutta hatchbackissa akusto haukkaa varsin paljon tilaa jättäen tavaroille vain 270 litraa.
Markkinoiden toiseksi edullisin pistokehybridi on hiljattain päivityksen saanut Hyundai Ioniq Plug-in, jonka lähtöhinta on noin 35 000 euroa.
Uusi Seat Leon eHybrid saapuu Suomeen loppusyksystä.
Lähde: Seat
Lue myös: Cupralta ensimmäinen ikioma automalli – tässä on yli 300-heppainen Formentor