20-vuotiaan Seat Leonin neljäs sukupolvi on esitelty. Sisarmalliensa Volkswagen Golfin ja Skoda Octavian vanavedessä päivitetty Leon on aiempaa tilavampi ja digitaalisempi.
Espanjassa suunniteltu ja valmistettu Leon on Seatin malliston tärkein auto. Sitä on myyty kolmen sukupolvensa aikana yli 2,2 miljoonaa kappaletta. Ei siis ihme, että espanjalaisvalmistaja on investoinut Leonin neljänteen sukupolveen peräti 1,1 miljardia euroa.
Viime vuosi oli Seatin historian paras, sillä se sai kaupaksi yli 570 000 autoa, mikä oli enemmän kuin koskaan aiemmin.
Lue myös: Kansanauton kahdeksas tuleminen: Tältä näyttää päästä varpaisiin uudistunut Volkswagen Golf
– Tämä on hyvä pohja vuodelle 2020, hehkutti Seatin vt. toimitusjohtaja Carsten Isensee.
Merkittävä päivitys
Sisarmalliensa Volkswagen Golfin ja Skoda Octavian tavoin VW-konsernin uutta MQB Evo -perusrakennetta hyödyntävän Leonin akseliväli on venähtänyt edellismallista viisi senttiä, mikä tarjonnee erityisesti takapenkkiläisille aiempaa mukavammat oltavat.
Kori on noin yhdeksän senttiä pidempi kuin edellismallissa, minkä ansiosta farmarimallissa päästään nauttimaan 617 litraa vetävästä takakontista. Viisiovisen hatchbackin kontti vetää edellismallin tapaan 380 litraa.
Auto on jatkuvasti yhteydessä verkkoon, mistä pitää huolen auton oma sim-kortti. Digi on vahvasti läsnä myös kuljettajan paikalla, sillä analogimittaristo on korvattu digitaalisella versiolla, ja kojelaudankin hallitsevimpana elementtinä on suuri kosketusnäyttö. Perinteisiä painikkeita on vähennetty merkittävästi.
Suurimmat muutokset auton ulkopuolella löytyvät perästä, jossa on nyt nykymuodin mukainen, koko takapuolen leveydeltä loistava valolista. Ulkoasua on muutenkin terävöitetty ja esimerkiksi kylkien pokkauksia lisätty.
Uudet moottorit
Leonin moottorivalikoima on monipuolinen. Perinteisten, mutta VW-konsernin nykyaikaisimpien bensiini- (TSI) ja dieselmoottoreiden (TDI) lisäksi tarjolla on vahva kattaus kevyt- (eTSI) ja lataushybridejä (eHybrid) sekä kaasuversio (TGI).
Lähde: Seat