Seatilla menee kovempaa kuin koskaan, mutta vauhti voi kiihtyä entisestään – tässä on nimittäin täysin uusi Leon

1:11img
Tältä näyttää täysin uusi Seat Leon.
Julkaistu 29.01.2020 15:07

Ville Järveläinen

20-vuotiaan Seat Leonin neljäs sukupolvi on esitelty. Sisarmalliensa Volkswagen Golfin ja Skoda Octavian vanavedessä päivitetty Leon on aiempaa tilavampi ja digitaalisempi.

Espanjassa suunniteltu ja valmistettu Leon on Seatin malliston tärkein auto. Sitä on myyty kolmen sukupolvensa aikana yli 2,2 miljoonaa kappaletta. Ei siis ihme, että espanjalaisvalmistaja on investoinut Leonin neljänteen sukupolveen peräti 1,1 miljardia euroa.

Viime vuosi oli Seatin historian paras, sillä se sai kaupaksi yli 570 000 autoa, mikä oli enemmän kuin koskaan aiemmin.

Lue myös: Kansanauton kahdeksas tuleminen: Tältä näyttää päästä varpaisiin uudistunut Volkswagen Golf

– Tämä on hyvä pohja vuodelle 2020, hehkutti Seatin vt. toimitusjohtaja Carsten Isensee.

Merkittävä päivitys

Sisarmalliensa Volkswagen Golfin ja Skoda Octavian tavoin VW-konsernin uutta MQB Evo -perusrakennetta hyödyntävän Leonin akseliväli on venähtänyt edellismallista viisi senttiä, mikä tarjonnee erityisesti takapenkkiläisille aiempaa mukavammat oltavat.

Kori on noin yhdeksän senttiä pidempi kuin edellismallissa, minkä ansiosta farmarimallissa päästään nauttimaan 617 litraa vetävästä takakontista. Viisiovisen hatchbackin kontti vetää edellismallin tapaan 380 litraa.

Auto on jatkuvasti yhteydessä verkkoon, mistä pitää huolen auton oma sim-kortti. Digi on vahvasti läsnä myös kuljettajan paikalla, sillä analogimittaristo on korvattu digitaalisella versiolla, ja kojelaudankin hallitsevimpana elementtinä on suuri kosketusnäyttö. Perinteisiä painikkeita on vähennetty merkittävästi.

Suurimmat muutokset auton ulkopuolella löytyvät perästä, jossa on nyt nykymuodin mukainen, koko takapuolen leveydeltä loistava valolista. Ulkoasua on muutenkin terävöitetty ja esimerkiksi kylkien pokkauksia lisätty.

Uudet moottorit

Leonin moottorivalikoima on monipuolinen. Perinteisten, mutta VW-konsernin nykyaikaisimpien bensiini- (TSI) ja dieselmoottoreiden (TDI) lisäksi tarjolla on vahva kattaus kevyt- (eTSI) ja lataushybridejä (eHybrid) sekä kaasuversio (TGI).

Lähde: Seat

Lue myös: Hierovat penkit, tuulilasinäyttö ja aina online: Tunnistaako täysin uusiksi pistettyä kansansuosikkia enää Skodaksi?

Tuoreimmat aiheesta

Autot