Saksalainen Michael Schumacher kuuluu kaikkien aikojen suurimpien F1-legendojen joukkoon. Seitsenkertaisen maailmanmestarin paluu F1-sarjaan ei ollut lopulta niin hohtoisa, mitä moni odotti.
Schumacher löi ensimmäisen kerran hanskat tiskiin kauden 2006 päätteeksi. Tätä ennen hän oli dominoinut sarjaa mielin määrin.
Kolmen sapattivuoden jälkeen Schumacher päätti tarttua Mercedeksen tarjoamaan haasteeseen.
Saksalaistallissa Schumacher oli kuitenkin vaikeuksissa. Mutta miksi?
Legendaarinen F1-suunnittelija John Barnard tarttui aiheeseen F1:n omassa Beyond The Grid -podcastissa.
Barnard suunnitteli aikoinaan vallankumouksellisen puoliautomaattisen vaihdelaatikon F1-autoihin. Tämän lisäksi hän toimi pitkään McLarenin ja Ferrarin suunnittelijana.
Barnardin mukaan Schumacher oli paras kuljettaja, jonka kanssa hän teki yhteistyötä.
Suunnittelijagurulla oli myös näkemys siitä, miksi Schumacherin tulokset jäivät vaisuiksi Mercedeksellä.
Vuoden 2010 paluunsa jälkeen Schumacher toimi kolmen kauden ajan toisen saksalaisen, Nico Rosbergin tallikaverina.
– Hän (Schumacher) oli aika usein hyvin kaukana Rosbergista. Mietin, että "tämä on outoa, jotain on meneillään".
– Rosberg oli kaveri, joka nojasi enemmän aliohjautuvuuteen. Michael taas ei pitänyt siitä. Sitten kun he tekivät autosta enemmän Michaelille sopivan, hän oli nopeampi kuin Rosberg. Mutta yleisellä tasolla hän ei ollut enää vain tarpeeksi nopea, Barnard kävi läpi.
Ensimmäisellä Mercedes-kaudellaan Schumacher jäi pahasti Rosbergin jalkoihin (pisteet 72-142). Vaikka ero pieneni seuraavien kahden kauden aikana, ei Schumacher yltänyt enää Ferrari-menestysvuosien tasolle.
– Uskon, että Michaelin lähestymistapa oli isoin ongelma. Hän oli todella hyvä nuorena, koska hänen reagointikykynsä oli aivan poikkeuksellisella tasolla. Mutta sitten kun hänestä tuli vanhempi, homma ei enää toiminutkaan niin hyvin, Barnard summasi.
Schumacher lopetti F1-uransa kauteen 2013. Tämän jälkeen Mercedes on hallinnut F1-sarjaa suvereenilla tavalla.