Rengasvalmistaja Pirelli on tarjonnut omalta osaltaan selityksen sille, miksi liukkaaksi osoittautuneella Istanbul Parkin radalla on käytössä kovimmat mahdolliset rengasseokset, jotka on kaikkein vaikein saada optimaaliseen toimintalämpötilaan, joka taas tarjoaisi maksimaalisen pidon.
LUE MYÖS: Turkin F1-radan jättiongelmaa ratkotaan yöllä hätäratkaisulla – valuuko kuminpolttajien kova työ hukkaan?
LUE MYÖS: "Paskaa isolla P:llä" – Lewis Hamilton sättii Turkin järjestäjiä radan pilaamisesta miljoonien tuhlauksella
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Turkin GP suorana 13.–15.11.
La: 3. harjoitukset klo 10.55, aika-ajot klo 13.55, ennakkotunnelmat klo 13.00
Su: Turkin GP klo 12.05, ennakkotunnelmat klo 11.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Perjantain harjoitussessiot olivat tallien kannalta vaikeat ja poikkeukselliset. Kaikilla kuljettajilla oli suuria ongelmia pidon kanssa. Syitä liukkauteen on monia.
Suurin on radan pinta, joka uusittiin vain kaksi viikkoa sitten. Tuore asfaltti on erittäin sileä, eikä se näin tuo lämpöä renkaisiin. Perjantain vastaisena yönä rata myös pestiin, ja sen pinta oli vielä ensimmäisten harjoitusten aikana kostea.
Ilman lämpötila Istanbulissa on vain 15 astetta, ja ratakin lämpeni harjoitussessioiden aikana juuri ja juuri 20 asteeseen.
– Uusi asfaltti osoittautui erittäin liukkaaksi. Itse asiassa odotimme sen olevan jotakuinkin samanlainen kuin Portugalissa, mutta se olikin hyvin erilainen ja pitoa oli erittäin vähän, Pirellin urheilujohtaja Mario Isola sanoo rengasjätin tiedotteessa.
– Rata parani päivän mittaan merkittävästi, vaikka täällä ei ajeta pienempien luokkien kilpailuja. Meidän täytyy kuitenkin pitää silmällä säätä. Sateet ovat mahdollisia, ja ne palauttavat meidät olosuhteiden puolesta takaisin lähtöpisteeseen. Tämä vain lisäisi tallien suurta haastetta.
Rataolosuhteiden kehitys tulee olemaan viikonlopun kannalta ratkaisevaa. Vielä toistaiseksi kierrosajat ovat kaukana viimeisimmän, vuoden 2011 Turkin GP:n paalupaikka-ajasta, vaikka nykyautojen pitäisi ennakkoarvioiden mukaan olla noin viisi sekuntia yhdeksän vuoden takaista nopeampia.
Rataa kiersi myöhään perjantai-iltana siviiliautoja, joiden tarkoituksena oli jättää asfaltin pintaan mahdollisimman paljon pitoa lisäävää kumia, mutta lauantaina saatetaan olla taas nollapisteessä: perjantaina illalla nimittäin satoi vettä. Kun tilanne on tämä, tallit joutuvat pelaamaan auton säätöjen puolesta ikään kuin liikkuvaan maaliin.
Mutta siinä missä radalle yritetään tehdä kaikki mahdollinen, renkaille ei voi tehdä mitään. Käytössä on Pirellin kolme kovinta rengasseosta, eikä niitä voi mitenkään muuttaa pehmeämmiksi kesken viikonlopun.
Syy Pirellin virheelliseksi osoittautuneeseen rengasvalintaan on sanalla sanoen erikoinen.
– Saimme tiedon radan pinnoittamisesta melko myöhään, emmekä tienneet, minkälainen uusi asfaltti olisi. Teimme melko konservatiivisen valinnan siihen nähden, minkälainen asfaltti tällä hetkellä on, Isola sanoi Autosportin mukaan.
Melko myöhään tarkoittaa tässä tapauksessa liian myöhään. Rengasvalintojen pitää olla selvillä jo useita viikkoja ennen GP-viikonloppua.
Ironista kyllä, Pirellillä on tiiviit suhteet Turkkiin, sillä heidän tehtaansa sijaitsee lähellä Istanbul Parkin rataa. Mikäli Pirelli olisi tiennyt radan uudesta pinnoitteesta riittävän aikaisin, käytössä olisi nyt Isolan mukaan pykälää pehmeämmät seokset.
– Odotin pinnoitteen olevan samanlainen kuin Portugalissa. Siellä oli sileä asfaltti, jonka pinnassa oli bitumia, ja renkaat tuottivat jonkinlaista pitoa. Täällä pitoa ei ole ollenkaan, ja se johtuu varmasti monesta tekijästä: lämpötilasta, asfalttityypistä, meidän rengasvalinnastamme ja siitä, että rata oli kostea.