F1-kauden huipennuksesta todella herkullista tietoa – näin valtavan muutoksen haukuttu rata on kokenut

GettyImages-1357330489
Getty Images
Julkaistu 09.12.2021 11:04
Toimittajan kuva

Ville-Veikko Valta

ville-veikko.valta@mtv.fi

@veksiveksi

Abu Dhabin Yas Marina -rata on ollut aiempina vuosina pahamaineisen huono ohitusten kannalta. Täksi kaudeksi rataan on kuitenkin tehty merkittäviä muutoksia.

LUE MYÖS: Tiukka varoitus kuljettajille F1-kauden huipennuksen alla – kaikki keinot käytössä likaisen pelin varalta: "Maxilta saatetaan ottaa pisteitä pois"

LUE MYÖS: Tässäkö syy sille, miksi supernopea Kimi Räikkönen voitti vain yhden MM-tittelin? – ”Hän oli vain kohauttanut olkapäitään”

Tylsyydestään haukuttu Yas Marina on kokenut täksi kaudeksi kasvojenkohotuksen. Kuvaa muutoksien suuruudesta antaa se, että kauden päätöskisaa isännöivän radan kierrosajat putoavat vuoden takaisista peräti 10–15 sekuntia.

Muutoksia nähdään joka puolella rataa.

Jutun pääkuvan video: F1-kauden päätösnäyttämöön suuria muutoksia – tältä Abu Dhabin Yas Marina -rata näyttää nyt.

Shikaanin muodostaneet radan viides ja kuudes mutka on poistettu ja korvattu suoralla, jota seuraavaa neulansilmämutkaa on levennetty merkittävästi. Muutoksen ansiosta mutka on selvästi aiempaa kovavauhtisempi.

Mutkat 11–14 on puolestaan vaihdettu täksi kaudeksi kaltevaan vasemmalle taittuvaan mutkaan ja myös radan viimeisiä käännöksiä 17–20 on muutettu merkittävästi hyökkäävämmiksi.

Ylipäätään radan kulmat on hiottu pyöreämmäksi ja koko profiili on oiottu selvästi aiempaa yksinkertaisemmaksi.

Kaikki muutokset tähtäävät siihen, että ohittaminen olisi radalla aiempaa helpompaa.

– Muutokset radalla tuovat uuden mausteen ja lupaavat jännittävää päätöstä huumaavalle kaudelle, rengasvalmistaja Pirellin urheilujohtaja Mario Isola ennakoi.

Asetelmat ovat herkulliset etenkin F1:n mestaruustaiston kannalta. Lewis Hamilton ja Max Verstappen ovat ennen päätöskisaa tasapisteissä sarjan kärjessä.

– Yleisesti ottaen mutkat ovat vikkelämpiä, rata on nopeampi, ja siinä on enemmän ohitusmahdollisuuksia.

Isolan mukaan rata on nyt hieman raskaampi etenkin eturenkaille, mutta kaiken kaikkiaan se kohtelee niitä kuitenkin verrattain hellästi. Päätöskisaan lähdetään Pirellin pehmeimmillä mahdollisilla rengasseoksilla.

Päätöskisan jälkeen ensi viikolla tallit saavat testata ensi kaudella käytettäviä 18-tuumaisia renkaita niin sanotuilla muuliautoilla.

Tuoreimmat aiheesta

F1