Austinin radalle ennen Yhdysvaltain F1-kisaviikonloppua tehdyt muutokset eivät ole poistaneet kaikkia epätasaisuuksia asfaltin pinnasta. Kuskit saavat ajaa sunnuntai-illan kisassa kieli keskellä suuta, jotta eivät rikkoisia autojaan.
Viimeksi syksyllä 2019 USA:n GP:n näyttämönä toimineen Austinin radan epätasaisuus nousi jälleen puheenaiheeksi, kun lokakuun alussa ajetun MotoGP-viikonlopun aikana nähtiin useita vaaratilanteita.
Vaikka F1-autoissa kuljettajat eivät ole vastaavassa vaarassa kuin suojattomat moottoripyöräilijät, isot töyssyt saattavat tehdä pahaa jälkeä huipputeknisten autojen aerodynaamisille ominaisuuksille tai sen herkille laitteille.
Radalle tehtiin korjaustöitä peräti viiteen mutkaan, mutta kaikkia monttuja ei saatu siloitettua näin lyhyellä varoitusajalla. Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff kertoo, että tiimi teki autoonsa muutoksia ennen lauantain aika-ajoja pomppuihin varautumiseksi.
– Auto ”pohjasi” aika rankasti, ja se hajottaa autoa. Teimme joitain lieventäviä toimenpiteitä, jotta emme rikkoisi sitä tai aiheutti sille niin pahaa verilöylyä, ja selviäisimme kisasta, Wolff kommentoi.
Samaan aikaan, kun talli tarvitsisi Austinin radan pitkälle pääsuoralle mahdollisimman pientä maavaraa parhaan aerodynaamisen edun saavuttamiseksi, sen täytyykin miettiä, miten ehkäistä pohjalevyyn tulevat tällit. Tämä ei tapahdu ilmaiseksi.
– Se on ehdottomasti haitaksi nopeuden löytämiseksi radalla, mutta ehkä se on itse asiassa tarpeellista maaliin pääsemisen kannalta, Wolff tokaisi.
Jo vuonna 2019 autojen nähtiin ottavan suoranaisia loikkia Austinin radan ominaispiirteiksi juurtuneista töyssyistä. Tilanne on Ferrarin urheilujohtajan Laurent Mekiesin mukaan vain pahentuneen oikaisuyrityksistä huolimatta.
– Täällä on aina joutunut ottamaan pomput huomioon, mutta ei tässä mittakaavassa, Mekies sanoo RacingNews365:n mukaan perjantain harjoitusten jälkeen.
– Se oli mielestäni aika paljon vaikeampi tänään, ainakin meille. Täytyy kuitenkin sanoa, että mikään ei estä autoja kulkemasta. Se on vain uusi haaste, joka meidän täytyy hoitaa säätöjen ja kuskin näkökulmasta.
Uusimmat
-
00:01
Ruotsidemokraattien kansanedustaja kuoli yllättäen Naton kokousmatkalla
-
00:01
Kysely vaatii huoltajia osallistumaan enemmän varhaiskasvatuksen kiusaamisen vastaiseen työhön
-
23:28
Pelastuslaitoksilla useita tehtäviä sateiden ja tulvien takia – vesi katkaisi valtatie 9:n
-
23:24
Ryan Laschin telomisesta raju pelikielto
-
22:21
Erling Haaland on nyt Valioliigan kovin tuhlaajapoika
-
22:00
Isaac Sene ja Kastanja Rauhala fiilistelevät suurta saavutustaan: "On niin ylpeä olo meistä"
-
21:56
Sportin kohukaksikko yhä sivussa – päävalmentaja hiljeni ison kysymyksen kohdalla: "En osaa vastata tuohon"
-
21:28
Miinat takaisin vai ei? Tällainen on Ottawan sopimus, joka toi Nobelin rauhanpalkinnon
-
21:05
Valtamerten roskapankki paisuu 20 miljoonalla muovitonnilla joka vuosi – nyt muovista luopumiseen halutaan sitova sopimus
-
20:56
Erikoissyyttäjä haluaa kumota Trumpia vastaan nostettuja syytteitä
-
20:52
F1-sarjalta suuri uutinen – uudelle tallille näytettiin vihreää valoa
-
20:50
Hurja takaa-ajo Helsingissä: Väärään suuntaan ramppia ja kevyen liikenteen väylällä
-
20:44
Tapparalta hurjaa jälkeä SM-liigan ainokaisessa
-
20:43
Yhdysvallat: Israelin ja Hizbollahin välinen tulitaukosopimus hyvin lähellä
-
20:41
Kurkistimme, kuinka herrasväki matkusti 1920-luvulla: "Tätä kutsuttiin miljoonavaunuksi"
-
20:24
Suomalaiselle Linda Bondestamille lasten- ja nuortenkirjallisuuden August-palkinto
-
20:20
Iskikö morkkis heti pikkujouluista poistuessa? Tästä se voi johtua
-
20:19
Halvaantunut Sanni Hakala rikkoi pitkän hiljaisuuden – "Ei ole ollut helpoin vuosi"
-
20:13
Kalma haisi, musiikki soi: Ensihoitajilla järkyttävä näky Turussa – seksuaalirikoksesta syytetty mielentilatutkimukseen
-
20:02
Salkkarit-Jiri kipuilee oman kehonsa kanssa – näyttelijä Mikko Parikka toivoo lisää keskustelua miesten ulkonäköpaineista
-
Lataa lisää