Monzan F1-viikonloppu päättyi antikliimaksiin, kun autot köröttelivät ruutulipulle turva-auton takana. Ratkaisu ja Max Verstappenin voitto kirvoittivat tifosin äänekkääseen buuauskuoroon, eivätkä kärkitallienkaan pomot olleet täysin tyytyväisiä tapahtuneeseen.
LUE MYÖS: F1-katsojien käytös puhuttaa Monzan GP:n jälkeen – Max Verstappenille buuattiin, Charles Leclerc kertoi näkemyksensä soihduista
LUE MYÖS: Korvaajaksi hälytetty F1-debytantti säkenöi Monzassa, uneton yö siivitti uran ensimmäisille MM-pisteille – "Ehkä se auttoi minua"
F1-kisan ratkaisua kritisoi jopa kisan voittaneen Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner, jonka mukaan kisajärjestäjillä oli runsaasti aikaa siivota keskeyttäneen Daniel Ricciardon auto radan varrelta ennen viimeisiä kierroksia.
– Oli pettymys, että emme voittaneet kisaolosuhteissa, koska se on vastoin kaikkea sitä, mistä olemme puhuneet viimeisten vuosien aikana, Horner harmitteli Reutersin mukaan.
– Kukaan ei nähdä kisan päättyvän turva-auton takana. Minusta tuntui, että aikaa oli riittävästi saada kisa jälleen käyntiin.
Hornerin mukaan turva-auton kanssa tehtiin ratkaiseva virhe, kun se saapui ensin Mercedeksen George Russellin eteen, eikä kisaa johtaneen Verstappenin, mikä hidasti asioita. Red Bull -pomo jatkoi, että FIA:n olisi pitänyt pysäyttää ja uudelleenstartata kisa, jos se tiesi etukäteen, ettei kisaa saada päätökseen normaalisti.
– Tuntui, että kaikilta ryövättiin sellainen loppu (jossa ajettaisiin kilpaa), Horner tuumi.
Myös Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotto tulkitsi kannattajien buuauksen kohdistuneen nimenomaan päätöksestä vastanneeseen FIA:n väkeen. Hänenkin mielestään järjestäjien olisi pitänyt pystyä parempaan.
– Mielestäni meidän tifosin (fanien) buuaus oli suunnattu enemmän FIA:a kuin Verstappenia kohtaan. Ihmiset ajattelevat, että turva-autoajon olisi pitänyt päättyä ennen viimeisiä kierroksia, Binotto arvioi.
Ferrarin Charles Leclerc jäi tallin juhlakilpailussa toiseksi.
Toton näkemys ei horju
Kisan ratkaisulle löytyi kuitenkin ymmärtäjä yllättävältä suunnalta, kolmanneksi jääneen Russellin ja viidenneksi sijoittuneen Lewis Hamiltonin Mercedes-leiristä.
– Jos sääntöihin ei olla tyytyväisiä ja halutaan ison paukkeen show ja kaksi kierrosta kisaamista ja sekasortoa, olen luultavasti täysin valmis siihen. Mutta sitten pitää muuttaa sääntöjä, Mersun tallipäällikkö Toto Wolff totesi.
Itävaltalaisen näkemyksen mukaan kisajärjestäjät noudattivat sääntöjä kirjan mukaan.
Monzan tapausta on verrattu viime kauden päätöskisaan, jossa vastaavassa tilanteessa kisajohtaja Michael Masi pakotti turva-auton pois radalta ennen viimeistä kierrosta hieman sääntöjä venyttävällä menettelyllä.
Myöhemmin potkut saaneen Masin tulkinnasta hyötyi kisan voittoon ohituksensa myötä ajanut Max Verstappen, kun taas kärsijäksi joutui maailmanmestaruuden menettänyt Lewis Hamilton. Tuolloin Horner piti ratkaisua tietenkin oikeana, ja Wolff vääränä.
Joulukuun Abu Dhabin kisa on tietenkin vielä tuoreessa muistissa, joten kilpailevien tallipäälliköiden kanta on pysynyt tässä suhteessa muuttumattomana.