F1-kauden avausviikonlopun aikana käydään kovaa kulissipeliä. Isoin kysymys on se, että nostaako joku protestin Mercedestä kohtaan?
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Kauden avaava Itävallan GP suorana 3.-5.7.
Pe: 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Itävallan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Mercedes kun päätti käyttää kohuttua DAS-järjestelmäänsä Itävallassa.
DAS (Dual Axis steering) on yksinkertaisuudessaan systeemi, jolla kuljettaja voi ohjata pyöriensä aurauskulmia. Tämä tarjoaa lisävauhtia pitkille suorille ja mahdollistaa lisäpidon mutkiin.
Mercedes esitteli DAS:n Barcelonan talvitesteissä. Tuolloin Red Bull uhkaili, että se nostaa protestin, mikäli Mercedes käyttää järjestelmää kisoissa.
Mercedeksen tallipäälliköltä Toto Wolffilta kysyttiin perjantaina potentiaalisesta uhasta.
Wolff päätti vastata tähän esittämällä ”toiveen” muun muassa Red Bullille.
– Kaikki tallit tietävät, että olemme arkaluonteisessa paikassa, kun F1-kisatoiminta palaa pitkän tauon jälkeen, Wolff sanoi potentiaalisista protesteista.
– Toki, on ihan reilua kysyä selvennystä, mutta toisaalta en usko, että haluamme päätyä tilanteeseen, jossa sunnuntai päättyy hirveään vääntöön.
– Uskon, että Christian Horner (Red Bullin tallipäällikkö) tekee oikeita ratkaisuja. Innovatiiviset keksinnöt ovat olleet aina osa F1-sarjaa. Niiden osalta on otettava riskejä, Wolff pohti.
Red Bull aikoo kysyä kansainvälisen autoliiton FIA:n kannan järjestelmän laillisuuteen.
FIA on kertonut aiemmin, että se kieltää DAS:n kaudelle 2021. Nyt kysymys liittyy siihen, että nähdäänkö DAS sääntöjenvastaisena jousitusratkaisuna, vai onko se pelkästään kaksiakselinen ohjausjärjestelmä, jota Mercedes käyttää sääntöjen mukaan.