Jeddan huippunopea katurata on kuljettajien mieleen, mutta monet heistä esittivät huolensa etenkin lauantain aika-ajoja silmällä pitäen.
LUE MYÖS: Harjoituspäivä paljasti Valtteri Bottakselle yhden yllätyksen – hurja rata sai suomalaiselta kiitosta
Lewis Hamilton lähenteli perjantain nopeimmalla kierroksellaan maagista 250 kilometrin keskituntinopeutta. Itse asiassa Hamilton pääsi jo niin lähelle (249,684) sitä, että aika-ajoissa raja rikotaan varmasti.
Kuljettajat olivat kuitenkin kaksien ensimmäisten harjoitusten perusteella huolissaan siitä, että lauantaina hajoaa jotain muutakin.
Huoli liittyy siihen, että katuradalle täysin poikkeukselliset nopeudet yhdistettynä huonoon näkyvyyteen tarkoittavat lähes varmuudella vaaratilanteita niinä hetkinä, kun nopealla kierroksella olevat kuljettajat lähestyvät hitaalla kierroksella olevia kuljettajia.
– Näimme, mitä tapahtui, kun kaikki olivat (toisten harjoitusten) lopussa samaan aikaan pehmeällä renkaalla. Siitä voi tulla hyvin vaikeaa, hyvin sotkuista, hyvin nopeasti, Red Bullin Sergio Pérez sanoi Planet F1:n mukaan ja viittasi aika-ajoihin.
– Kun vauhtierot ovat tällaisia, olemme ehdottomasti vaaravyöhykkeellä, Lewis Hamilton sanoi Autosportin mukaan.
Myös McLarenin Lando Norris nosti esiin kaaoksen mahdollisuuden.
– Ruuhka tekee tämän todella vaikeaksi, koska ajamme niin kovaa. Kukaan ei tee mitään väärin, mutta emme vain näe mutkien taakse. Insinöörit yrittävät tietysti pitää minut ajan tasalla edellä olevista, vuoroaan odottavista autoista, mutta samaan aikaan takaa tulee autoja, jotka haluavat ohittaa, ja sitten viimeisessä mutkassa onkin kahdeksan autoa jonossa.
– Todennäköisesti tästä tulee samanlainen kaaos kuin aina ennenkin, mutta ehkä se on täällä vielä pahempi kuin muualla, mikä ei ole hyvä juttu. Katsotaan, mitä voimme tehdä.
Norrisin mukaan Jeddan rata kysyy kuljettajalta huiman määrän paitsi rohkeutta myös keskittymiskykyä.
– Katuradalla pitää keskittyä koko ajan. Esimerkiksi Monacossa on kuitenkin joitain niin hitaita paikkoja, että siinä voi vähän rentoutua. Silloin on myös helpompi arvioida, missä rataa reunustavat aidat ovat.
– Täällä vauhti on koko ajan huipussaan. On huomattavasti vaikeampaa arvioida etäisyyttä aitoihin, mikä tekee tästä radasta keskittymisen puolesta vieläkin vaikeamman.
Norrisin tallikaverin Daniel Ricciardon mukaan rata pitää kuljettajat varpaillaan myös siksi, että kun mutkat seuraavat toisiaan lähestulkoon alusta loppuun, rata on kuin "labyrintti".
– Kaikki näyttää samalta, joten minun piti puhua itselleni: "Tämä on se mutka, tämä on se mutka."