Ensimmäistä kertaa F1-kisaa isännöivän Mugellon radan hurjat G-voimat laittavat kuskit uudenlaisen rasituksen kohteeksi, mutta Valtteri Bottaksen tapaan hyvin treeninsä hoitaneilla ei pitäisi olla vaikeuksia sopeutua uuteen rataan.
LUE MYÖS: F1-kuski pilasi Valtteri Bottaksen aika-ajon tunaroinnillaan – "Olen pahoillani"
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Toscanan GP suorana 11.-13.9.
Su: Toscanan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Mugellon radalta löytyy neljän mutkan yhdistelmä, jossa sivuttaiskiihtyvyys vaihtee puolelta toiselle peräti yli 5 G:n voimalla.
Esimerkiksi Renault-kuski Daniel Ricciardo kertoi jopa pidätelleensä hengitystään radan kakkossektorilla kestääkseen kovan rasituksen paremmin.
– Minusta tuntuu, että joudumme pidättämään hengitystämme mutkasta kuusi aina ysin ulostuloon asti. Sanon ”me”, mutten tietenkään tiedä, mitä kaikki muut kuskit tekevät, Ricciardo pohti.
Aika-ajojen kärkikolmikolta kysyttiin näkemystä Ricciardon kokemuksiin. Red Bull -kuski Max Verstappen päätti heti naljailla entiselle tallikaverilleen.
– En tiedä, ehkä hän on tanssinut liikaa tai jotain, Verstappen vitsaili.
– Minä jopa odotin etukäteen, että tämä olisi pahempi, mutta täällä on itse asiassa tosi nautinnollista ajaa. Okei, G-voimat ovat kovat, mutta niin ne ovat esimerkiksi Silverstonessakin, hollantilainen jatkoi.
Valtteri Bottas on tottunut treenaamaan kovaa. Suomalaiskuski uskoo olevansa F1-varikon kovakuntoisimpia kuskeja, ellei jopa kovakuntoisin, joten hänelle mutkat eivät ole tuottaneet ainakaan epämiellyttävää kipua. Hän kuitenkin tunnustaa, että nopeiden kierrosten jälkeen kuski huomaa kyllä rasituksen lihaksissaan.
– Tämä on kyllä yksi fyysisimmistä radoista, mutta tykkään todella olla täällä. Sellaista sen pitäisikin olla. Minä vähän tykkäänkin kivusta, Bottas tunnusti.
– Ohjaustehostuksesta pitäisi ottaa suurin osa pois, vitsaili paalupaikkamies Lewis Hamilton.
– Olemme tottuneet niihin olosuhteisiin, joita kohtaamme. Kierrosta ei silti todellakaan pääse loppuun matalalla sykkeellä. Minusta ainakin tuntuu, että hengitän kovempaa, koska keskittyminen on niin kovaa. Virheisiin ei ole varaa, joten olet täysin jännittynyt, Hamilton jatkoi.