Italian F1-sprinttikisan erikoisuutena George Russellille asennettu kypäräkamera paljasti videolla hiukan enemmän kuin mitä Williams-talli olisi ollut halukas katsojille tarjoamaan.
LUE MYÖS: F1-tähti kohtasi kartingradalla lajin maailmanmestarin – näin siinä kävi
Formula 1 julkaisi ennen Italian GP:tä Instagram-tilillään videon, jossa näkyy hyvin, kuinka hektinen F1-kisan startti on kuljettajan kannalta.
Lähtökiihdytyksessä Russellin pää pyörii puolelta toisella hänen katsoessaan sivuilleen kanssakilpailijoiden suuntiin. Videolla näkyy hyvin myös, kuinka epätasaisista meno nopeilla F1-autoilla on Monzan radalla.
Kaikki eivät kuitenkaan innostuneet henkeäsalpaavasta videosta. Russellin edustama Williams-talli sai nimittäin samalla esitellä kaikille katsojille ohjauspyöränsä ja auton kojelautanäytön yksityiskohtia.
– Se ei kai ole meidän kannaltamme aivan ihanteellisin, toteaa Williamsin suorituskyvystä vastaava insinööri Dave Robson GP Fans -sivustolle.
– Mutta jos ihmiset kokevat sen kiinnostavaksi ja viihdyttäväksi, niin se on toisaalta vain osa lajia. Minä en silti varmaankaan laittaisi kameraa tuohon, Robson lisää.
Videolla on vaikea seurata Russellin näytön tapahtumia kaiken tärinän keskeltä, mutta toisinaan ruudulla vilahteli sellaistakin tietoa, joka saattaa olla muille hyödyllistä.
Samalla paljastui myös talousvaikeuksista kärsineen Williamsin heikkous: tiimi on ainoa, joka ei ole vielä sovittanut kojelautanäyttöä ohjauspyörään, vaan se on edelleen erillisenä kiinteässä paikassa ohjaamoa.
– Olemme tarkastelleet sitä aiemmin ja todenneet, että ei se ole oikeasti vaivan arvoista, Robson sanoo näytön sovittamisesta rattiin.
– En tiedä, kuinka paljon he (kuskit) oikeasti katsovat sitä, kun ratti on kääntyneenä sivulle. Sitä uskoisi, että heillä on parempaakin tekemistä ollessaan siinä kohdassa mutkaa, hän sanoo.
Esimerkiksi sähköautojen Formula E -sarjassa kypäräkameroiden välittämän kuvan alareuna on sumennettu juuri tietovuotojen ehkäisemiseksi.