Kimi Räikkösen epäonnistunut aika-ajo tarkoittaa samalla sitä, että Ferrarin suomalaiskuskilla on ainakin täysin muusta kärkijoukosta poikkeava taktiikka sunnuntain Azerbaidzhanin GP:ssä.
MAINOS
Azerbaidzhanin F1-viikonloppu
C Morella!Sunnuntai: Azerbaidzhanin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Räikkönen mokasi ratkaisuvaiheessa viimeisen mutkan ja putosi mahdolliselta paalupaikalta kuudenteen lähtöruutuun. Ferrarin Sebastian Vettel starttaa ykköspaikalta vierellään MM-kakkonen Lewis Hamilton.
LUE MYÖS: Kimi Räikköseltä harvinaisen kovaa itsekritiikkiä: ”Voin vain katsoa peiliin"
Valtteri Bottas ylsi toisella Mercedeksellä kolmanneksi ennen Red Bullin Daniel Ricciardoa ja Max Verstappenia. Räikkönen lähtee matkaan näiden takaa.
Mercedeksen paras etu paalupaikalta lähtevään Vetteliin nähden on ehdottomasti siinä, että Hamilton ja Bottas pystyvät hyökkäämään kahdella miehellä yksinäisen Ferrarin kimppuun.
Räikkösellä parempi pito startissa
Kisaan tuo kuitenkin mielenkiintoa Räikköselle vahingon kautta tullut rengastaktiikka. Kaikki kärkikuskit pyrkivät ottamaan kisarenkaat määrittelevässä aika-ajon toisessa osiossa renkaikseen superpehmeät renkaat, mutta Räikkönen tuhosikin omansa lukkojarrutukseen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Näin ollen Räikkösellä on kisaan lähdettäessä ultrapehmeät renkaat, jotka kestävät vähemmän aikaa, mutta niiden avulla Kimillä on mahdollisuus hyötyä ratatapahtumista muiden yrittäessä venyttää omaa varikkokäyntiään.
C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen näkee tilanteessa myös etua.
– Hänellä voi olla parempi pito startissa ja ensimmäisellä kierroksella, koska renkaiden ja jarrujen lämmitys on osoittautunut tuolla radalla aika haastavaksi, Oikarinen arvioi.
– Kimillä on mahdollisuus tehdä hyökkäys ja poimia muutama paikka. Vähän hänen taktiikkansa lukittuu nyt siihen, että hän joutuu tulemaan aikaisemmin varikolle, mutta toisaalta oikeaan saumaan sattuessa, hän voi hyvinkin hyötyä esimerkiksi turva-autotilanteesta.
Räikkösellä on nyt siis paras mahdollinen tilaisuus katkaista vuodesta 2016 jatkunut käsittämätön putki, jonka aikana hän ei ole onnistunut yhdessäkään kisassa voittamaan sijoituksia ensimmäisen kierroksen aikana.
Mitä tekee Red Bull?
Ultrapehmeillä renkailla pystyy kuitenkin tekemään melko pitkän vedon kisan alkuun, sillä muun muassa Valtteri Bottas teki harjoituksissa niillä 20 kierroksen rupeaman ilman mitään ongelmia. Kisasta on tulossa melko varmasti yhden pysähdyksen näytös.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Rengasvalmistaja Pirellin mukaan paras taktiikka on ajaa 20 kierrosta superpehmeillä renkailla ja vaihtaa sitten 31 kierrokseksi pehmeisiin eli viikonlopun seoksista kovimpaan. Räikkösen ykkösvaihtoehto on tulla ultrapehmeillä varikolle jo kierroksella 10 ja painaa sitten maaliin pehmeillä.
Ferrarin ja Mercedeksen lisäksi myös Red Bullilla on sanansa sanottavana voittotaistelussa. Viime vuoden Bakun katuratakisassa Daniel Ricciardo hyötyi omituisista tapahtumista ja ajoi ruutulipulle ykkösenä.
– Red Bull on ottanut sen lähestymistavan, että he menevät kisoihin suurella riskitaktiikalla. Heiltä varmasti nähdään nytkin sellainen. Jos he onnistuvat, he taistelevat podiumsijoituksista, mutta jos he epäonnistuvat, autot ovat sijoilla viisi ja kuusi, Oikarinen tiivistää.
LUE MYÖS: Hamiltonin tiimiradiossa tiukkaa valmennusta: neuvottiin, mitä Bottas tekee paremmin
Azerbaidzhanin GP:n lähtöjärjestys:
| 1. Sebastian Vettel, Ferrari |
2. Lewis Hamilton, Mercedes |
|
| 3. Valtteri Bottas, Mercedes |
4. Daniel Ricciardo, Red Bull |
|
| 5. Max Verstappen, Red Bull |
6. Kimi Räikkönen, Ferrari |
|
| 7. Esteban Ocon, Force India |
8. Sergio Perez, Force India |
|
| 9. Carlos Sainz, Renault |
10. Lance Stroll, Williams |
|
| 11. Sergei Sirotkin, Williams |
12. Fernando Alonso, McLaren |
|
| 13. Charles Leclerc, Sauber |
14. Nico Hülkenberg, Renault *) |
|
| 15. Kevin Magnussen, Haas |
16. Stoffel Vandoorne, McLaren |
|
| 17. Pierre Gasly, Toro Rosso |
18. Marcus Ericsson, Sauber |
|
| 19. Brendon Hartley, Toro Rosso |
20. Romain Grosjean, Haas |
|
*) Viiden lähtöruudun rangaistus