Ferrari-pilttuussa oli aika-ajojen jälkeen syytä hymyyn, kun Charles Leclerc saavutti tallille kauden toisen paalupaikan. Carlos Sainzin ongelmat tietävät kuitenkin Leclercille hankaluuksia sunnuntaiksi.
LUE MYÖS: Valtteri Bottaksen yllättävästä epäonnistumisesta paljastui hopeareunus: talli teki ennen aika-ajoja ratkaisevan päätöksen
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen suorituksesta alkanut piinaava korpivaellus päättyi – Charles Leclerc toi Ferrarille jälleen ilonaihetta: "Tuntuu hyvältä"
Leclerc löi Red Bullin Max Verstappenin (+0,286) paalupaikkataistelussa verrattain selkeästi. Leclercin kannalta valitettavaa on kuitenkin se, että Verstappenin tallikaveri Sergio Pérez on kolmannessa lähtöruudussa ja hänen oma tallikaverinsa Carlos Sainz vasta yhdeksännessä ruudussa.
Sainz ei saanut viimeisellä yrityksellään tehtyä kunnollista kierrosaikaa, sillä Ferrarilla oli ongelmia hänen autonsa käynnistämisessä ja näin espanjalainen pääsi radalle kolme minuuttia myöhemmin kuin oli suunniteltu. Kiireessä Sainz ei voinut lämmittää renkaita haluamallaan tavalla, ja tulos näkyi taululla. Ensimmäisellä yrityksellä Sainzin kierrosaikaa ei ollut hyväksytty, sillä Fernando Alonson ulosajosta aiheutuneet punaiset liput aktivoitiin juuri ennen kuin Sainz ehti maalilinjalle.
Kahden kärkitallin vauhti on kuitenkin tällä hetkellä muihin nähden niin ylivertaista, että selvää on, että Sainz tulee nousemaan kilpailussa kohti kärkeä. Mutta hän tuskin ehtii Leclercin avuksi taktisessa taistelussa Red Bullia vastaan.
Ikätoverit Leclerc ja Verstappen tarjosivat kauden kahdessa ensimmäisessä osakilpailussa lajin seuraajille katsottavaa koko rahan edestä, ja aikki ennusmerkit viittaavat siihen, että samaa on luvassa myös sunnuntaina.
Red Bullin auto on tänäkin viikonloppuna hieman nopeampi suorilla, mutta Ferrari toimii paremmin hitaammilla osuuksilla ja mutkissa. Aika-ajoissa tämä näkyi niin, että Ferrarit veivät järjestään nimiinsä sektorit yksi ja kolme, Red Bull puolestaan sektorin kaksi.
Kärjen takana on mielenkiintoista nähdä, pystyykö ison askeleen eteenpäin ottanut McLaren pudottamaan Mercedeksen vasta neljänneksi parhaaksi talliksi.
Albert Parkin rataan tehtyjen muutosten yhteydessä on puhuttu paljon siitä, miten tylsäksi haukutun radan pitäisi nyt tarjota edellytykset huippumielenkiintoiseen kilvanajoon. Sunnuntai kertoo totuuden, ja samalla nähdään, miten helppo täksi kaudeksi uudistetuilla autoilla on ihan oikeasti ajaa kilpaa.
Ainakin 12. ruudusta starttaava Valtteri Bottas varmasti toivoo, että ennakkohehkutuksille saadaan katetta. Toisaalta Bottaksen on itsekin lunastettava omat puheensa.
Alfa Romeo päätti lauantaina priorisoida autonsa kilpailuvauhdin aika-ajovauhdin kustannuksella, ja Bottas sanoi aika-ajojen jälkeen luottavansa siihen, että pienemmällä siivellä varustetulla autolla pääsee muista ohi kohti pistesijoja.
Selkeät rengasvalinnat
Tallien yksi suurimmista kysymysmerkeistä on viikonlopun mittaan ollut se, miten renkaat saadaan mahdollisimman nopeasti optimaaliseen lämpötilaan. Aika-ajoissa monet kuljettajat joutuivat ajamaan kaksikin lämmittelykierrosta ennen nopeaa vetoaan.
Osa talleista on mahdollisesti säätänyt autoaan aggressiivisemmaksi niin, että renkaat saataisiin yhä nopeammin lämpimäksi. Normaaliolosuhteissa tämä johtaisi siihen, että renkaat myös kuluvat yhä nopeammin, mutta sunnuntaina tästä tuskin muodostuu ongelmaa. Kisan pitäisi olla ajettavissa läpi yhdellä pysähdyksellä, sillä Albert Parkin rata on pinnoitettu täksi vuodeksi kokonaan uusiksi, eikä rengaskuluma ole uudella asfaltilla järin suurta.
Lisäksi Pirelli on valinnut tarjolla olevat rengasseokset poikkeuksellisesti niin, että kova (C2) ja keskikova (C3) ovat peräkkäiset seokset, mutta pehmeä (C5) on kaksi pykälää keskikovaa pehmeämpi. Valtaosa talleista ja kuljettajista jättänee pehmeän renkaan sunnuntaina ihan suosiolla rauhaan.
Kahteen pysähdykseen tuskin houkuttaa edes se, että kun varikkosuoraa on levennetty entisestä, varikon nopeusrajoitus on noussut 60:stä 80 kilometriin tunnissa – ellei sitten kilpailussa tule eteen jotakin poikkeuksellista.
Syksy heittää lisähaasteen?
Sellaista voi toki aivan hyvin tapahtua.
Albert Park on katurata, ja nopeuksia on täksi vuodeksi tehdyillä muutoksilla nostettu tuntuvasti muuallakin kuin varikkosuoralla.
Turva-autojen, jopa punaisten lippujen riski on ehdottomasti olemassa.
Huomionarvoista onkin myös se, että kun kisa ajetaan tavanomaista myöhemmin, syksy on ehtinyt Australiassa pidemmälle kuin aikaisempina vuosina. Auringonlasku tulee siis vastaan yllättävän nopeasti, mikäli kisa alkaa venyä punaisten lippujen vuoksi.
Matalalta paistava aurinko osoitti kuljettajille hankaluutensa jo lauantain aika-ajoissa.
Australian GP:n lähtöjärjestys:
1. Charles Leclerc, Ferrari | |
2. Max Verstappen, Red Bull | |
3. Sergio Pérez, Red Bull | |
4. Lando Norris, McLaren | |
5. Lewis Hamilton, Mercedes | |
6. George Russell, Mercedes | |
7. Daniel Ricciardo, McLaren | |
8. Esteban Ocon, Alpine | |
9. Carlos Sainz, Ferrari | |
10. Fernando Alonso, Alpine | |
11. Pierre Gasly, AlphaTauri | |
12. Valtteri Bottas, Alfa Romeo | |
13. Yuki Tsunoda, AlphaTauri | |
14. Zhou Guanyu, Alfa Romeo | |
15. Mick Schumacher, Haas | |
16. Kevin Magnussen, Haas | |
17. Sebastian Vettel, Aston Martin | |
18. Nicholas Latifi, Williams | |
19. Lance Stroll, Aston Martin | |
20. Alexander Albon, Williams |