Valtteri Bottaksen hankkima paalupaikka on jo varsin hyvä askel kohti koko viikonlopun herruutta Bahrainin Sakhirin GP:ssä. Mercedeksen eturivikaksikko saa kuitenkin startissa vastaansa hurjan haasteen.
Bottas onnistui kääntämään äärimmäisen pienten marginaalien aika-ajon nimiinsä 26 tuhannesosalla ennen tähän kisaan tuuraajaksi Lewis Hamiltonille tullutta George Russellia.
LUE MYÖS: Valtteri Bottakselta yllättävä reaktio paalupaikan jälkeen – syy selvisi haastattelussa
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Sakhirin GP suorana 4.–6.12.
Su: Sakhirin GP klo 19.10, ennakkotunnelmat klo 18.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Russellin sisääntulo Mercedekselle oli todella vahva, mutta hän myönsi itsekin, että kisasta tulee aivan uudenlainen haaste. Williamsille takarivistartteihin tottunut Russell saa nyt yrittää nousua kärkeen, ja samalla miettiä, miten kärkitallissa kisataktiikkaa toteutetaan.
C Moren asiantuntija Toni Vilander odottaa Bottakselta nyt hyvää lähtöä, mikä antaisi suomalaiselle mahdollisuuden ottaa kisatapahtumat haltuunsa.
– Nyt on tosi tärkeä osa tehty, mutta vähän on ollut vaihtelevaa se lähtö ja viivalta liikkeelle pääsy. Se pitää nyt onnistua, ja jätetään Russell blokkailemaan muita, erityisesti (Max) Verstappenia, joka on eri rengaskovuudella.
– Se on se oikea taktiikka. Kun Valtteri pitää ykköskierroksen jälkeen keulaa, niin silloin ollaan lähellä voittoa, Vilander linjaa.
Vaaran paikat jatkuvat pitkään startissa
Lähtökohta kisaan on kuitenkin Mercedekselle haavoittuvainen. Bottas ja Russell onnistuivat ainoina kärkikymmeniköstä ajamaan aika-ajojen toisessa osiossa parhaan aikansa keskikovilla renkailla ja ottamaan ne samalla kisakäyttöön.
Toisessa rivissä ovat vierekkäin nälkäiset Verstappen Red Bullillaan ja jättiyllättäjä Charles Leclerc Ferrarilla. Nämä pääsevät lähtöön pehmeillä renkailla, mikä tarkoittaa parempaa pitoa startissa, mutta aikaisempaa varikkokäyntiä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Ensimmäinen kierros tulee kuitenkin olemaan Bottakselle ja Russellille kuumottava.
– Keskikovalla renkaalla häviää kuitenkin vähän startissa. Siinä on ensinnäkin Verstappen, jonka startit eivät aina ole olleet ihan täydellisiä, mutta myös Leclerciltä, joka on nyt neljännessä ruudussa, olemme nähneet erinomaisia startteja Ferrarilla, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo.
– Siitä tulevat vaaran momentit ensimmäiselle kierrokselle. Ja muistetaan nelosmutka, sinne pystyy vielä hyvin yrittämään ohitusta. Kyllä Mercedes-kuskit saavat tehdä ihan täysillä töitä siihen saakka, että mediumrengas alkavat toimia, Oikarinen tietää.
Rengasvalmistaja Pirelli ehdottaa parhaaksi kisataktiikaksi kahden pysähdyksen strategiaa, jossa ajetaan kaksi 26 kierroksen stinttiä mediumrenkailla ja sitten 35 kierrosta kovilla. Pehmeällä lähtevät voisivat vaihtaa keskikoviin kierroksella 21 koviin ja uudelleen koviin 33 kierrosta myöhemmin.
Bahrainissa Bottaksen paalupaikka-aika oli historian nopein, 53,377 sekuntia. Sen takia kisakin on 87 kierroksella ennätyspitkä.
Sakhirin GP:n lähtöjärjestys:
1. Valtteri Bottas, Mercedes | |
2. George Russell, Mercedes | |
3. Max Verstappen, Red Bull | |
4. Charles Leclerc, Ferrari | |
5. Sergio Perez, Racing Point | |
6. Daniil Kvjat, AlphaTauri | |
7. Daniel Ricciardo, Renault | |
8. Carlos Sainz, McLaren | |
9. Pierre Gasly, AlphaTauri | |
10. Lance Stroll, Racing Point | |
11. Esteban Ocon, Renault | |
12. Alexander Albon, Red Bull | |
13. Sebastian Vettel, Ferrari | |
14. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo | |
15. Kevin Magnussen, Haas | |
16. Nicholas Latifi, Williams | |
17. Jack Aitken, Williams | |
18. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo | |
19. Lando Norris, McLaren **) | |
20. Pietro Fittipaldi, Haas *) |
*) Fittipaldi lähtee joukon perältä saatuaan rangaistuksen kauden moottoriosien määrän ylittämisestä.
**) Norris lähtee joukon perältä, kun McLaren vaihtoi hänen autoonsa uuden moottorin.