Kimi Räikkönen starttaa neljännestä ruudusta Ferrari-uransa viimeiseen osakilpailuun sunnuntaina Abu Dhabissa. Kyseinen ruutu on sama, josta Räikkönen nousi varsin ikonisella tavalla voittoon vuonna 2012.
Ylälaidan videolla lauantain aika-ajon loppuratkaisu.
Tuolloin Lotuksella ajanut Räikkönen lähti kisaan selvästä haastajan asemasta. Räikkönen sai kuitenkin loistavan lähdön, minkä myötä hän porhalsi heti toiseksi. McLaren-kuskin Lewis Hamiltonin keskeytyksen myötä johtoon noussut Räikkönen piti ykköspaikkansa hallussa maaliin saakka.
Räikkösen kisan aikana täräyttämä ”Leave me alone, i know what i’m doing” -lausahdus on ottanut oman paikkansa ikonisten F1-hetkien kirjastosta.
Räikkönen lähtee viimeiseen Ferrarilla ajettavaan F1-kisaansa vuoden 2012 tapaan haastajan roolista. Lauantain aika-ajoissa Mercedekset valtasivat kärkiruudut. Hamilton ajoi paalulle ennen Mercedeksen suomalaiskuski Valtteri Bottasta. Kaksikon välinen ero oli alle kaksi kymmenystä (+0,162).
LUE LISÄÄ: Valtteri Bottas eturiviin Abu Dhabissa – Kimi Räikkönen taipui aika-ajon ratkaisussa
Rintaman rikkoja Max Verstappen
Aika-ajoissa historiaa tehneet Mercedekset (lue lisää) täyttävät eturivin, minkä jälkeen tulevat Ferrarit ja Red Bullit.
Brasiliassa käytöksellään kohauttanut Max Verstappen lähtee sunnuntain kisaan muihin kärkikuskeihin nähden eriävällä taktiikalla. Verstappen turvautui aika-ajojen toisessa osiossa pehmeimpään seokseen; hypersofteihin. Muut kärkikuskit ajoivat toisen osion ultrasofteilla eli toiseksi kovimmalla seoksella.
– Lähtötilanne on mielenkiintoinen. Viiden kärki lähtee kisaan ultrasofteilla ja loput kymmenen kärjestä aloittavat kisan hypersofteilla. On jännä nähdä, että miten eri kuskien taktiikat eroavat. Yhden pysähdyksen taktiikan pitäisi olla nopein, mutta se riippuu paljon siitä, miten nopeasti hypersoftit kuluvat raskaan polttoainekuorman alla, Pirellin F1-pomo Mario Isola ennakoi.
Isolan mukaan yksi jännittävä elementti sunnuntain kisassa liittyy lämpötilavaihteluun. Jo lauantain aika-ajojen aikana sekä ilman lämpötila että radan lämpötila laski selvästi loppua kohden.
– Lämpötilavaihtelulla on huomattava merkitys siihen, miten kuljettajat pystyvät huolehtimaan renkaista. Jos yleisesti katsoo, niin kuljettajien pitäisi pystyä antamaan entistä enemmän painetta kisan edetessä, Isola jatkaa.
Sunnuntain kisaan lähdettäessä yhdelläkään kuljettajalla ei ole lähtöruuturangaistuksia. Itse kisa starttaa Suomen aikaan kello 15.10.
Abu Dhabin GP:n lähtöjärjestys:
Suluissa lähdössä käytettävät renkaat: SS = supersoft, U = ultasoft, H = hypersoft.
1. Lewis Hamilton, Mercedes (U) |
|
| 2. Valtteri Bottas, Mercedes (U) |
3. Sebastian Vettel, Ferrari (U) |
|
| 4. Kimi Räikkönen, Ferrari (U) |
5. Daniel Ricciardo, Red Bull (U) |
|
| 6. Max Verstappen, Red Bull (H) |
7. Romain Grosjean, Haas (H) |
|
| 8. Charles Leclerc, Sauber (H) |
9. Esteban Ocon, Force India (H) |
|
| 10. Nico Hülkenberg, Renault (H) |
11. Carlos Sainz, Renault |
|
| 12. Marcus Ericsson, Sauber |
13. Kevin Magnussen, Haas |
|
| 14. Sergio Perez, Force India |
15. Fernando Alonso, McLaren |
|
| 16. Brendon Hartley, Toro Rosso |
17. Pierre Gasly, Toro Rosso |
|
| 18. Stoffel Vandoorne, McLaren |
19. Sergei Sirotkin, Williams |
|
| 20. Lance Stroll, Williams |