Mercedes-kuskit Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas lähtevät toista kertaa tällä kaudella F1-kisaan kahdesta ensimmäistä lähtöruudusta, kun Ranskan GP ajetaan kymmeneen vuoden tauon jälkeen.
Hamilton kukisti viikonloppuna harjoituksen puutteesta kärsineen Bottaksen reilulla kymmenyksellä lauantain aika-ajossa, jossa Ferrarin Sebastian Vettel jätettiin kolmoseksi. Kimi Räikkönen starttaa sen sijaan vasta kuudennesta ruudusta jäätyään epäonnistuneen lopun takia Red Bullin Max Verstappenin ja Daniel Ricciardon taakse.
Paul Ricardin radalla on ajettu edellisen, vuoden 1990 F1-kisan jälkeen vain testiajoja, joten vähäiset kokemukset kisapaikasta luovat oman epävarmuustekijänsä sunnuntain kilpailuun. Ohituspaikkoja radalla on oikeastaan kaksi: pääsuoran jälkeinen ykkösmutka sekä Mistral-takasuora ennen sitä jakavaa shikaania.
Myös sää saattaa muuttaa tapahtumien kulkua, sillä lauantaina harjoitukset pilannut sade voi saapua paikalle sunnuntainakin.
LUE MYÖS: Ranskan radan paras ohituspaikka pilattu – F1-kuski toivoo muutoksia
Teki Ferrari oikean ratkaisun renkaiden kanssa?
Rengastaktiikat näyttävät kilpailuun lähdettäessä mielenkiintoisilta. Jos kisaan päästään kuivassa säässä, Ferrari lähtee tällä kertaa hyökkäämään Mercedeksen ja Red Bullin kimppuun näitä pehmeämmillä renkailla.
Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen eivät edes yrittäneet tehdä kisarenkaat ratkaisevassa aika-ajon toisessa osiossa parasta tulostaan superpehmeillä kumeilla, vaan pysyttelivät ultrapehmeillä.
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen aika-ajo hämmensi pahemman kerran asiantuntijoita – "En ymmärrä miksi"
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Ne tarjoavat kisan lähtöön paremman pidon, mutta voivat pakottaa Ferrarin miettimään kahden pysähdyksen taktiikkaa. Sen sijaan Mercedes pystyy mitä varmimmin ajamaan maaliin yhdellä stopilla välttäen kokonaan kaikista pehmeimmät renkaat.
Red Bull on aiemmin kauden aikana toteuttanut onnistuneesti vastaavaa taktiikkaa, jolla Ferrari lähtee nyt kampittamaan vastustajiaan.
F1-sarjan rengasvalmistaja Pirelli ennakoi myös kahden pysähdyksen taktiikasta nopeaa, joten Ferrarilla on mahdollisuus kamppailla Vettelin edellä olevia Mercedeksiä sekä Räikkösen kiusana olevia Red Bulleja vastaan.
Perjantain harjoitukset ajettiin peräti 50 asteen lämpöisellä radalla, joten noista kierrosajoista ei pysty vetämään täysiä johtopäätöksiä sunnuntain kisavauhdista. Kaiken lisäksi lauantainen sade huuhtoi pois asfaltin pintaan kertynyttä kumia, mikä osaltaan vaikuttaa muuttuneina olosuhteina.
Kauden kahdeksanteen osakilpailuun lähdetään Vettelin niukassa yhden pisteen MM-johdossa Hamiltoniin. Valtteri Bottas on sarjassa kolmantena 35 pistettä kärjestä.
Ranskan GP:n lähtöjärjestys:
Kuskin nimen perässä kuivan kelin startissa käytössä olevat renkaat. S=Soft, SS=Supersoft, US=Ultrasoft. Kymmenen kärkikuskin alapuolella loput saavat valita lähtörenkaansa vapaasti.
1. Lewis Hamilton, Mercedes SS |
|
| 2. Valtteri Bottas, Mercedes SS |
3. Sebastian Vettel, Ferrari US |
|
| 4. Max Verstappen, Red Bull SS |
5. Daniel Ricciardo, Red Bull SS |
|
| 6. Kimi Räikkönen, Ferrari US |
7. Carlos Sainz, Renault US |
|
| 8. Charles Leclerc, Sauber US |
9. Kevin Magnussen, Haas US |
|
| 10. Romain Grosjean, Haas US |
11. Esteban Ocon, Force India |
|
| 12. Nico Hülkenberg, Renault |
13. Sergio Perez, Force India |
|
| 14. Pierre Gasly, Toro Rosso |
15. Marcus Ericsson, Sauber |
|
| 16. Fernando Alonso, McLaren |
17. Stoffel Vandoorne, McLaren |
|
| 18. Sergei Sirotkin, Williams |
19. Lance Stroll, Williams |
|
| 20. Brendon Hartley, Toro Rosso * |
*) Brendon Hartley määrätty starttaamaan lähtöruudukon perältä sallitun määrän ylittävän moottorin käyttöönottamisesta.