Mercedeksen suomalaiskuski Valtteri Bottas lähtee tämän päivän Portugalin kisaan paalupaikalta. Bottas teki Lewis Hamiltonilta tutun liikkeen, kun hän naulasi takuuvarman kierroksen lauantain aika-ajon kolmannen osion alkuvaiheilla. Kisassa Bottas painii taas tutun haasteen kanssa.
Bottas nappasi paalupaikan vajavaisella seitsemän tuhannesosan erolla ennen tallikaveriaan Lewis Hamiltonia. Suomalainen onnistui kolmannen osion alussa tuoreilla pehmeän seoksen renkailla.
Onnistuminen nousi tärkeään arvoon, kun käytännössä kukaan kuljettaja ei enää pystynyt parantamaan kierrosaikaansa toisilla vedoilla. Näin Bottas piti paalupaikkansa.
– Oliko sitten tuuli vai mikä, mutta aikojen parantaminen ei meinannut oikein onnistua. Valtteri hanskasi homman pankkikierroksellaan. Hamilton jäi jalkoihin, kaikki hyvin, C Moren F1-asiantuntija Aaro Vainio hehkutti Bottaksen suoritusta.
Paalupaikka oli Bottakselle kauden ensimmäinen.
KOMMENTIT: Valtteri Bottas ei voinut kuin myhäillä – suomalaiselle iso onnistuminen Portugalin GP:n aika-ajoissa
LISÄÄ: Tähän ratkesi Valtteri Bottaksen paalupaikka – Max Verstappen teki kallisarvoisen virheen
Imola kummittelee?
Mercedes voi osaltaan huokaista helpotuksesta.
– Olemme iloisia siitä, että Red Bull lähtee kisaan samalla rengasstrategialla kuin me, koska meillä on paikkojen suhteen etulyöntiasema, Mercedeksen pääinsinööri Andrew Shovlin mietti.
Tällä Shovlin viittaa Portugalin GP -viikonloppua varjostavaan ongelmaan.
Jo lauantain aika-ajoissa useat tallit hakivat peräti kaksi lämmittelykierrosta ennen nopealle aikakierrokselle lähtöä. Syy oli se, että talleilla on ollut vaikeuksia saada renkaita toimimaan optimaalisella tavalla. Pirelli toi Portugaliin kaikista kovimmat seokset, joiden lämmittäminen ei ole ollut yksinkertaista.
Bottas taisteli rengasongelmien kanssa jo Italian Imolassa, missä hän ajoi lopulta kohtalokkaan kolarin Williamsin George Russellin kanssa. Bottas ei meinannut saada lämmitettyä tuoreita keskikovan seoksen renkaita haastavissa olosuhteissa.
– Meidän suurin huolemme on se, että saammeko renkaat toimimaan kisan alussa. Kolmannessa rivissä olevilla kuskeilla on pehmeän seoksen pyörät ja heillä on etulyöntiasema ensimmäisillä kierroksilla. Se voi mutkistaa asioita, Shovlin pohtii.
Shovlin viittaa Ferrarin Carlos Sainziin ja Alpinen Esteban Oconiin, jotka lähtevät kisaan pehmeän seoksen renkailla.
Lähtöjärjestys:
(soft = pehmeä rengasseos), (medium = keskikova rengasseos)
1. Valtteri Bottas, Mercedes (medium) | |
2. Lewis Hamilton, Mercedes (medium) | |
3. Max Verstappen, Red Bull (medium) | |
4. Sergio Perez, Red Bull (medium) | |
5. Carlos Sainz, Ferrari (soft) | |
6. Esteban Ocon, Alpine (soft) | |
7. Lando Norris, McLaren (soft) | |
8. Charles Leclerc, Ferrari (medium) | |
9. Pierre Gasly, AlphaTauri (soft) | |
10. Sebastian Vettel, Aston Martin (soft) | |
11. George Russell, Williams | |
12. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo | |
13. Fernando Alonso, Alpine | |
14. Yuki Tsunoda, AlphaTauri | |
15. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo | |
16. Daniel Ricciardo, McLaren | |
17. Lance Stroll, Aston Martin | |
18. Nicholas Latifi, Williams | |
19. Mick Schumacher, Haas | |
20. Nikita Mazepin, Haas |