Mercedeksen suomalaiskuski Valtteri Bottas lähtee sunnuntain Eifelin GP:seen paalupaikalta. Bottas voi tehdä Lewis Hamiltonille lewishamiltonit. Suomalaiselta vaaditaan, edelleen, täydellisyyttä.
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Eifelin GP suorana 9.-11.10.
Su: Eifelin GP klo 15.05, ennakkotunnelmat klo 14.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Lauantain aika-ajoissa Bottas oli vaikeuksissa vielä ensimmäisessä ja toisessa osiossa. Suomalaiselle harmia tuotti erityisesti ensimmäinen sektori, jota hän ei meinannut saada millään osumaan.
Suomalainen oppi ja iski. Hän teki juuri saman, mitä Lewis Hamiltonilta on nähty useaan otteeseen tällä kaudella. Hamilton on yleensä aloittanut aika-ajot maltillisesti. Sitten on koittanut sivalluksen hetki.
Bottas väläytteli jo kolmanenn osion alussa. Hän ei jäänyt kauas Max Verstappenin terävästä rykäisystä.
Toinen veto oli jackpot. On tuiki harvinaista, että Hamilton jää kahden ja puolen kymmenyksen päähän kenestäkään muusta.
Faxi perille saakka
Vuoden 2016 F1-maailmanmestari Nico Rosberg puhui siitä, miten Bottas lähetti viestin lauantain aika-ajojen suorituksellaan. Rosbergin mukaan Bottas muistutti siitä, ettei maailmanmestaruustaisto ole vielä ohitse.
LUE: Nico Rosberg näkee: Valtteri Bottas ”lähetti viestin” Lewis Hamiltonille
Todellisuudessa Bottaksen viesti menee perille vasta sunnuntain kisan jälkeen. Mikäli hän onnistuu hamiltoneissa.
Lauantain isku on välipala Hamiltonille. Sunnuntain illallisella Hamilton ajaa tasaisesti, pitää huoli renkaistaan ja tekee tarvittavat erot juuri oikeilla hetkillä.
Nyt Bottas voi hyötyä isosti Nürburgringin erikoisesta viikonlopusta.
Perjantain harjoitusten peruuntuminen tiesi sitä, että renkaiden yllä on paljon kysymysmerkkejä. Miten ne kestävät viileissä olosuhteissa? Ja kuinka ne käyttäytyvät kisavedossa?
Rengaskuluma on ollut yksi Bottaksen suurista heikkouksista Mercedes-uran varrella. Sotshissa hän antoi tuoreen näytön siitä, miten hän on kehittynyt kuljettajana.
Bottakselle isoin itseluottamusbuusti tuli nimenomaan kisavauhdista. Hän oli Hamiltonia edellä, oli sitten rangaistuksia tai ei.
MM-taistoa ajatellen toinen peräkkäinen voitto loisi aitoa uskoa. Erityisesti jos se irtoaa Sotshin kaltaisella vakuuttavalla esityksellä.
Vaara
Renkaiden hallinnan lisäksi Bottas on joutunut paarimaan päätään lähtöjen kanssa. Ne ovat tuottaneet hänelle tuskaa tällä kaudella useissa kisoissa.
Tätäkin suomalainen pystyi parantamaan Venäjällä. Sotshissa Bottas hyötyi imuavusta, minkä lisäksi hän osoitti kaivattua aggressiivisuutta.
Nürburgringillä ensimmäinen suora ei ole yhtä pitkä mitä Venäjällä. Suurimmat haasteet tulevat ensimmäisen mutkan profiilista.
Kuljettajat pystyvät hakemaan erilaisia linjoja Mercedes-Arenan ensimmäiseen mutkaan tultaessa. Tämän jälkeen korostuneeseen asemaan nousee ulostulo, jossa Bottas saa olla yhä tarkkana.
Toinen vaaratekijä tulee säästä. Sunnuntain kisan alkuun on väläytelty sadetta, mikä luo aivan uuden tekijän ensimmäisille metreille.
Bottaksen takana kun ovat, sattumoisin, F1-sarjan vesispesialistit Hamilton ja Verstappen.
Eifelin GP:n lähtöjärjestys:
1. Valtteri Bottas, Mercedes | |
2. Lewis Hamilton, Mercedes | |
3. Max Verstappen, Red Bull | |
4. Charles Leclerc, Ferrari | |
5. Alexander Albon, Red Bull | |
6. Daniel Ricciardo, Renault | |
7. Esteban Ocon, Renault | |
8. Lando Norris, McLaren | |
9. Sergio Perez, Racing Point | |
10. Carlos Sainz, McLaren | |
11. Sebastian Vettel, Ferrari | |
12. Pierre Gasly, AlphaTauri | |
13. Daniil Kvjat, AlphaTauri | |
14. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo | |
15. Kevin Magnussen, Haas | |
16. Romain Grosjean, Haas | |
17. George Russell, Williams | |
18. Nicholas Latifi, Williams | |
19. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo | |
20. Nico Hülkenberg, Racing Point |