F1-legenda Alain Prost pitää surullisena, että Renault-perheeseen kuuluvan F1-talli Alpinen toiminta on kärsinyt konsernitason sähläyksistä. Prost itse jätti tallin kaksi vuotta sitten.
Alpine vastasi heikkoon alkukauteensa erottamalla tallipäällikkö Otmar Szafnauerin, urheilujohtaja Alan Permanen ja teknisen johtajan Pat Fryn, jotka kuuluvat lajin pitkäaikaisiin johtomiehiin.
Renault on eri brändeillä yrittänyt löytää paikkansa hydridiaikakauden kärkitiimien joukosta, mutta lähes kymmenen vuoden taival ei ole johtanut juuri mihinkään.
Prost pitää konsernin heikkoa panostusta ja F1-tallin asioihin puuttumista syypäänä tilanteeseen. L’Equipe-lehden haastattelussa hän nimitti entistä toimitusjohtajaa Laurent Rossia epäpäteväksi tehtäväänsä.
– Kuinka monta kertaa kuulin Renault-vuosieni aikana Boulogne-Billancourtin pääkonttorilla sen, että F1 on yksinkertainen laji, jota voivat johtaa oikeat miehet vaikka kotoaan. Iso virhe, Prost kertoo.
– Laurent Rossi on hienoin esimerkki Dunning-Kruger-vaikutuksesta (ylivertaisuusvinouma), jossa kykenemätön johtaja luulee paikkaavansa epäpätevyytensä röyhkeydellä ja epäinhimillisellä suhtautumisella alaisiinsa, Prost tulittaa.
– Hän luuli ymmärtävänsä kaiken alusta lähtien, missä hän oli totaalisen väärässä.
Renault päätti lopulta siirtää myös Rossin muihin tehtäviin, jotka tiivistettiin tiedotteessa vain ”erikoisprojekteiksi”. Szafnauer, Permane ja Fry olivat Prostin mukaan enemmän sivullisia uhreja.
– Rakastan tiimiä, ja sen tilan näkeminen tekee minut tänä päivänä surulliseksi ja vaivaantuneeksi, Prost sanoo.
(juttu jatkuu kuvan jälkeen)
Vastakkaiseksi esimerkiksi emoyhtiön panostuksesta Prost antaa 2000-luvun Ferrarin, 2010-luvun Mercedeksen sekä nykyisen Red Bullin. Kaikissa arvostus tekijöitä kohtaan ja taloudelliset edellytykset on ollut strategian keskiössä.
– Ferrarilla Jean Todt luotti Ross Brawniin ja Michael Schumacheriin. Mercedes nautti menestystä, kun Toto Wolffin taustalla toimivat Niki Lauda ja James Allison keihäänkärkenään Lewis Hamilton, Prost luettelee.
– Vaikka Red Bullilla ei ole taustallaan suurta autonvalmistajaa, se toimii samoin. Christian Horner ja Adrian Newey tekivät töitä kuljettajilleen, Sebastian Vettelille ja Max Verstappenille.