Ferrarin taktinen töppäys ja Lewis Hamiltonin kunnianosoitukset edesmennyttä Muhammad Alia kohtaan nousivat pääteemoiksi kansainvälisessä F1-mediassa kauden seitsemännen osakilpailun, Kanadan GP:n jälkeen.
Hamilton ajoi vaivattomasti voittoon, kun startissa kärkeen noussut Ferrarin Sebastian Vettel joutui tallin kahden pysähdyksen taktiikan takia takaa-ajajaksi. Britin ohella yhden stopin kisassa onnistunut Williamsin Valtteri Bottas oli upeasti kolmas, mutta Ferrarin Kimi Räikkönen joutui tyytymään kuudenteen sijaan.
Italialaislehti La Gazzetta dello Sport piti monien muiden tavoin Vettelin toiseksi jäämistä hukattuna voittona. Ferrarin toteuttamalle kahden pysähdyksen taktiikalle ei juuri puolustajia löytynyt.
– Ylimääräisen varikkokäynnin tekeminen on tyypillinen liike sellaiselle, joka tietää omaavansa merkittävästi muita paremman auton. Vai oliko se pelon manifesti, kun he tiesivät, etteivät pääse samoilla renkailla loppuun samaa vauhtia kuin Hamilton? pohtii toimittaja Pino Allievi.
Gazzettan kolumnisti Umberto Zapelloni kutsuu otsikossaan Ferrarin taktiikkaa itsetuhoiseksi, mutta näkee samalla, että Maranellossa on viimein löydetty aivan uutta suorituskykyä. Blogisti Leo Turrini puolestaan toteaa, että vaikka Ferrari on mennyt eteenpäin, se on edelleen Mercedestä jäljessä renkaiden hallinnassa.
Brittiläinen Sky Sports toteaa viikonlopun onnistujia ja epäonnistujia listatessaan, että Ferrarille Kanadan GP oli Australian ja Espanjan jälkeen jo kolmas hukattu voittomahdollisuus. Italiassa tässä tappiossa nähtiin kuitenkin merkkejä myös valoisasta tulevaisuudesta.
– Nyt on olemassa edellytykset käänteeseen eikä pitkään odotettu voitto ole enää toiveunta, Allievi uskoo.
BBC:n F1-toimituksen esimies Andrew Benson näkee Ferrarin niin ikään luovuttaneen voiton Mercedekselle. Ohjakset olivat Vettelin käsissä loistavan lähdön jälkeen.
– Vettel otti johdon yhdellä parhaista lähdöistä vuosiin. Ferrari sinkosi ohi molemmista Mercedeksistä sadassa metrissä ja oli selvästi edellä ykkösmutkassa.
Red Bull antoi tietä Bottakselle
Benson ihmettelee myös Red Bullin hiipumista sijoille neljä ja seitsemän, vaikka tiimin odotettiin nousseen edellisten kisojen suorituksillaan Mercedeksen vakiohaastajaksi.
– Heidän ongelmansa, jotka juontavat juurensa liialliseen rengaskulumaan, antoivat hyvin yhdellä pysähdyksellä ajaneelle Williamsin Valtteri Bottakselle paikan ottaa yllättäen kolmannen sijan, Benson sanoo.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Itsevarma Lewis Hamilton runnoi ykkösmutkassa tallikaverinsa Nico Rosbergin ulos radalta ja kavensi MM-sarjassa Rosbergin johdon olemattomaan yhdeksään pisteeseen, kun vasta kolmannes kaudesta on ajettu.
– Hamilton totesi radiossa: ”tanssii kuin perhonen, pistää kuin ampiainen” kunnianosoituksena edesmenneelle Muhammad Alille. Rengas rengasta vastaan ajon ikuisena nyrkkeilijänä hän todellakin pisti Rosbergia aggressiivisella liikkeellään, kommentoi The Telegraphin Daniel Johnson.
Myös saksalainen Frankfurte Allgemeine Zeitung myönsi kolminkertaisen maailmanmestarin olevan tiukassa iskussa.
– Kova, kovempi, Hamilton, lehti otsikoi pääjuttunsa ja totesi, että pistoksen tunsi tällä kertaa kovimmin juuri Rosberg, ei kakkossijasta huolimatta palkintopallilla hymyillyt Vettel.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
GP:n tulevaisuus huolettaa Kanadassa
Kanadassa GP-viikonlopun huipennus jäi kisan jälkeen alkaneen jääkiekon ratkaisevan Stanley Cup -finaalin varjoon. Paikallismedia Montreal Gazette ylisti perinteikkään kisan tarjonneen tänäkin vuonna keskimääräistä viikonloppua enemmän jännitystä, vaikka sunnuntain lämpötila jäi hyytäviin 12 asteen lukemiin. Lehti huomioi kisaraportissaan myös kolmanneksi sijoittuneen Valtteri Bottaksen toisen peräkkäisen palkintopallisijan Kanadassa.
– Montreal on ollut minulle aika hyvä, Bottas totesi tähtinäyttelijä Michael Douglasin haastattelussa palkintokorokkeella.
Suosiostaan huolimatta Kanadassa kannetaan huolta GP-perinteen jatkumisesta. Kaupallisia oikeuksia hallinnoiva Bernie Ecclestone näpäytti torstaina paikallisia päättäjiä siitä, että tulevaisuus voi olla uhattuna, jos kaupunki ei tee ajoissa vaadittuja 22 miljoonaa euron muutostöitä Gilles Villeneuven radalla.
– Vaatimus sisältyy nykyiseen 187 miljoonan dollarin (130 miljoonan euron) sopimukseen, jonka on tarkoitus turvata Grand Prix täällä vuoteen 2024 asti. Ecclestonen kryptinen vastaus kuului: kisa ei ole uhattuna, mutta sopimus on, kirjoittaa Montreal Gazetten Walter Buchignani.
F1-kausi jatkuu jo tällä viikolla Azerbaidzhanin Bakussa ajettavalla Euroopan GP:llä.