Kimi Räikkösen ohitus Lewis Hamiltonista ja sitä seurannut taktinen hölmöily nousivat puheenaiheiksi italialaisessa F1-mediassa viikonlopun Singaporen GP:n jälkeen. Nico Rosbergin vahvat otteet kesätauon jälkeen kääntävät vähitellen MM-asetelmia saksalaisen suuntaan.
Neljänneksi sijoittunut Räikkönen sai varauksetonta ylistystä Italian lehdistöltä. Normaalisti kriittiset panelistit jakoivat suomalaiselle jopa kiitettäviä arvosanoja.
– Erinomainen kisa. Hän oli päättäväinen, fiksu ja ohitus Hamiltonista oli timanttinen. Erittäin hyvä, La Gazzetta dello Sportin Pino Allievi perustelee antamaansa yhdeksikköä.
– Ohitus Hamiltonista meni pilalle punaisten taktiikan takia, mutta se tyydytti näinä nälkäisinä aikoina. Kimi pysyy terävänä ja tasaisena. Ne ovat erittäin hyviä uutisia kuukausien ylä- ja alamäen jälkeen, näkee arvosanan kahdeksan antanut Giorgio Terruzzi.
Corriere della Serassa Terruzzi kehui auliisti Räikkösen paluuta huippukuljettajaksi vastoin todennäköisyyksiä.
– Hän uusi sopimuksensa. Hänestä tuli isä ja hän meni naimisiin Mintun kanssa. Enzo Ferrari piti noita elämän askeleita haitallisina kisakuskille. Hän ehkä muuttaisi näkemyksensä, jos tapaisi 36-vuotiaan kuljettajansa.
Valitettavasti vanha herra Ferrari kuoli jo ennen kuin Räikkönen ehti aloittaa kilpailemisen kartingluokissa.
Sen sijaan Sebastian Vettelin otteet eivät ole enää tällä kaudella niinkään vakuuttaneet italialaisia. Saksalainen joutui lähtemään kisaan viimeisestä lähtörivistä aika-ajojen jousirikon takia, mutta tämän jälkeen viideskään sija ei tuntunut miltään.
– Suoraan sanottuna comebackista, aika-ajojen vaikeuksista ja kisan kärsivällisyydestä huolimatta Seb ei lainkaan vakuuta minua. En tiedä miksi. Hän vaikuttaa tämän kurjan kohtalon heikentämältä, vähän elottomalta, Terruzzi kommentoi lätkäistyään Vettelille kisasta kutosen.
”Yksi Kimin kauneimmista näytöksistä”
Mediassa vallitsi lähes yksimielisyys siitä, että Ferrari toimi väärin ottaessaan Räikkösen kolmannen kerran kisan aikana varikolle. Se maksoi suomalaiselle kolmossijan taistelussa Hamiltonia vastaan.
– Kimi olisi noussut palkintopallille pysymällä radalla Hamiltonin kolmosstopin jälkeen. Hänen loppukisansa olisi ollut mielipuolinen, mutta ainakin hän olisi saanut mahdollisuuden. Jos jokin olisi mennyt pieleen, hän olisi ollut maalissa neljäs – aivan kuin nytkin, uskoo Gazzettan kolumnisti Umberto Zapelloni.
– On oikeutettua puhua pois heitetystä palkintopallista ilman erityisiä syytöksiä kuljettajalle. Itse asiassa Räikkönen antoi yhden kauden kauneimmista näytöksistään, arvioi Sport Mediasetin Luca Budel.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Blogistia ja Sky Sportsin asiantuntijaa Leo Turrinia masentaa eniten se, että viikonloppuna, jossa Mercedes on haavoittuvaisimmillaan, Ferrari ei pysty käyttämään tilaisuuttaan.
– Miten voi olla, ettei Ferrari pysty antamaan kahdelle tuollaiselle kuskille autoa, joka olisi tarpeeksi hyvä, jos ei voittamiseen, niin ainakin Mercedeksen ja Red Bullin kanssa taistelemiseen?
Rosberg ei edes mieti mestaruutta
Niin. Ajettiin Singaporessa voitostakin. Nico Rosberg nappasi kolmannen voittonsa neljään viikonloppuun ja nousi kahdeksan pisteen turvin MM-sarjan kärkeen ennen Mercedeksen tallikaveriaan Lewis Hamiltonia. Rosberg onnistui pitämään lopun tiukassa kaksintaistelussa Red Bullin Daniel Ricciardon takanaan.
Rosberg toisti edellisessä kisassa Monzassa tekemänsä tempauksen ja hyppäsi jälleen voiton jälkeen mekaanikkojen päälle. Kuvat ilmaan nostetusta kuskista täyttivät taas saksalaislehtien etusivut.
– Rosbergille silmänräpäyksen mittainen etumatka, otsikoi Frankfurter Allgemeine-Zeitung.
Myös Auto Motor und Sport arvuutteli kisapäivän jälkeisessä analyysissaan, oliko Singaporen voitto käännekohta koko kaudella vai iskeekö Hamilton kahta kauheammin kahden viikon päästä Malesiassa?
– Nico Rosbergin esitys teki vaikutuksen. Kahdessa kesätauon jälkeisessä voitossaan hän pääsi suhteellisen helpolla. Spassa Lewis otti moottorirangaistuksen. Monzassa hän ohitti huonon lähdön ottaneen Hamiltonin heti alussa, pyörittelee Tobias Grüner.
– Rosberg ajattelee kisa kerrallaan. Titteliin hän ei tuhlaa ajatustakaan. Sana ”mestari” ei edes taivu kuljettajan kielellä, vaikka media painosti häntä taas siihen suuntaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Hamilton sysäsi Ricciardon Nicon kimppuun
Kisa näytti puolivälissä jo taputellulta, mutta Mercedeksen keskittyminen Hamiltonin kolmostilan suojelemiseen Räikköstä vastaan avasi Red Bullille tilaisuuden hyökätä jarruongelmista kärsineen Rosbergin kimppuun. Ricciardo tuli vaihtamaan pehmeät renkaat ja tavoitti sekunteja nopeammilla kierroksilla Rosbergin, joka piti voittonsa ruutulipulle tultaessa vain puolen sekunnin turvin.
– Siitä ei puutu ironiaa, että Mercedeksen strateginen liike auttaa Hamiltonia johti hänen tallikaverinsa ja MM-taisteluparinsa turvallisen johdon vaarantumiseen, toteaa Autosport-lehden Ben Anderson.
Saman pani merkille Motorsport.comille kirjoittava Adam Cooper. Jos lopussa olisi esimerkiksi taaempana keskivaiheilla rytissyt, turva-auto olisi saattanut vesittää koko Rosbergin kisan.
– Oli suuria huolenaiheita, että turva-auto antaa Ricciardolle – ja itse asiassa myös Hamiltonille, Räikköselle, Vettelille ja kumppaneille – tilaisuuden kuroa eron kiinni ja livahtaa Rosbergin ohi uusintastartissa uudemmilla renkailla, mutta lopulta kaikki meni Rosbergin haluamalla tavalla, Cooper sanoo.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Brittilehdistössä ei yhtäkkiä ollakaan enää niin vakuuttuneita siitä, että Hamilton nousee vaikean alkukauden jälkeen vääjäämättömästi mestariksi. BBC:n F1-päällikkö Andrew Benson uskoo Singaporen tappion antaneen Hamiltonille ajateltavaa.
– Kyse oli enemmän siitä, mitä lauantaina tapahtui, kun Rosberg otti paalupaikan kierroksella, joka oli varmaankin hänen uransa paras.
– Rosberg oli 0,7 sekuntia Hamiltonia nopeampi. Vaikka kolminkertaisella maailmanmestarilta puuttui pitoa, tuo on valtava kuilu formula ykkösissä. On myös erittäin epätyypillistä nähdä Hamilton, jonka maine perustuu räjähtävään nopeuteen ja suureen luontaiseen lahjakkuuteen, niin kaukana tallikaveristaan, Benson miettii.
Formula ykkösten kautta on jäljellä vielä kuusi osakilpailua. Kahden viikon päästä ajetaan Malesiassa ja heti seuraavana viikonloppuna Japanin Suzukassa.