Kauden 2015 päättyessä kuskien ja tiimien väliset asetelmat ensi vuodelle kiinnostivat kansainvälistä F1-mediaa huomattavasti enemmän kuin muovisen päätöskisan tapahtumat.
Mercedes päätti kauden ennätykselliseen 12. kaksoisvoittoonsa, kun Nico Rosberg päristeli ruutulipulle jo kolmannessa kisassa peräkkäin ennen maailmanmestaruuden voittanutta Lewis Hamiltonia. Kimi Räikkönen toi Ferrarille lohdutusta kolmossijallaan.
Alkukaudesta täydellisesti Hamiltonin jalkoihin jäänyt Rosberg loi voittoputkellaan toivoa tasaisemmasta ensi kaudesta, mutta monissa artikkeleissa Rosbergin ansiot jäivät sen faktan alle, että Hamilton varmisti MM-voittonsa jo kaksi kisaa ennen kauden loppua.
– Tämä näytti kuitenkin siltä, että voittoputki tuli Hamiltonin säälistä. Vasta sitten, kun sillä ei ollut enää mitään väliä, englantilainen antoi tallikaverinsa mennä edelle, kirjoittaa saksalaisen Die Welt -lehden Simon Pausch.
F1-säännöt muuttuvat kauden 2016 jälkeen, joten Rosbergilla on tasan vuosi aikaa näyttää, että hänestä on lyömään Hamilton nykyisellä kalustolla.
– Ensi kausi määrittää Rosbergin: ikuinen kakkonen vai maailmanmestari? Ne ovat ainoat vaihtoehdot, linjaa brittiläisen Daily Telegraphin Daniel Johnson.
Arkirealismia Mikki Hiiri -radalla
Kahdessa viimeisessä kisassa Brasiliassa ja Abu Dhabissa nähtiin pientä nokkapokkaa Mercedeksen johdon ja Hamiltonin välillä, kun kuljettaja kyseenalaisti tallin tekemät taktiset päätökset. Hamilton olisi halunnut – tai hän ainakin antoi ulospäin sellaisen kuvan – haastaa Rosbergin tiukemmin voitosta.
– Mitä jos he olisivat antaneet Hamiltonin pitää päänsä ja antaneet hänen sinnitellä kuluneilla renkaillaan vain sen takia, että olisivat nähneet hänen ja itsensä menettävän kakkossijan? kysyy Daily Mailin Jonathan McEvoy.
Keinotekoiselta vaikuttavaa Abu Dhabia on ennenkin pidetty vaisuna paikkana päättää F1-kausi, mutta tällä kertaa nähtiin jopa poikkeuksellisen robottimainen kisa.
– Se, kuinka hyvin laji markkinoi itseään päätöspäivänä, on kyseenalaistettava. Disneyn satulinnalta näyttävällä Mikki Hiiri -radalla arkiset insinöörit murskasivat taas unelmat pyörittelemällä numeroita ja tekemällä päätöksiä, näpäyttää The Times -lehden Kevin Eason.
Ferrari ei onnistunut enää kauden viimeisissä kisoissa rikkomaan Mercedeksen rintamaa. Italialaistalli teki kuitenkin näyttävän nousun takaisin eturiviin, kun Sebastian Vettel toi tallille kolme osakilpailuvoittoa. Päätöskisassa Räikkönen kannatteli punaisia nousemalla palkintokorokkeelle.
– Viimenkin hyvä kisa, tasainen ja virheetön. Kimi voi vahvan lopun jälkeen vaipua talviunille hyvällä mielellä. Toivottavasti näemme vuonna 2016 kuljettajan, joka on kykenevä hyökkäämään ja syttymään. Ongelma ei ole jaloissa. Se on päässä, kirjoittaa Giorgio Terruzzi, joka antoi Sport Mediasetillä Räikköselle arvosanaksi yhdeksikön.
Italiassa odotetaan jo kovasti ensi kautta, jolloin Ferrarin tavoitteena voi olla vain Mercedeksen lyöminen.
– Olen koko ajan ollut sitä mieltä, että Ferrarin kausi oli erittäin hyvä. Muistakaa tilanne 12 kuukautta sitten. Voitot ja palkintopallisijoitukset, mukaan lukien Kimin viimeisin, ovat merkki käänteestä, toteaa F1-blogisti Leo Turrini.
– Sen jälkeen meidän täytyy muistaa tämä: jos juokset toista kiinni, viimeiset 10 prosenttia ovat vaikeimmat. Kuka voi sanoa, ettei Mercedeksellä ole jotain tärkeää taskussaan piilossa? hän jatkaa.
Saksalaisen Simon Pauschin mukaan Vettelin aseina Mercedestä vastaan ovat hänen optimisminsa, halunsa haastaa Hamilton ja se, että tallipomot ovat halukkaita järjestämään tallin sisäiset asiat hänen edukseen. Tällä kirjoittaja tarkoittanee Räikkösen asettamista kakkoskuskiksi.
– Hän on selvä ykköskuski ja voi hyökätä britin kimppuun niin usein ja rajusti kuin tahtoo. Ja tänä vuonna todistettu intohimo on erittäin arvostettua Ferrarilla, Pausch sanoo.