Menettivätkö Sebastian Vettel ja Ferrari mahdollisuutensa formula ykkösten maailmanmestaruuteen töpeksimällä viikonlopun Singaporen GP:n? Entä miksi Kimi Räikkösen kauden paras kisalähtö olikin huono asia? Muun muassa näistä asioista sauhuttiin kansainvälisessä F1-lehdistössä tällä kertaa.
Mercedeksen Lewis Hamilton karkasi Singaporen iltakisan voitolla jo 28 pisteen MM-johtoon, kun Vettel ajautui ensimmäisessä mutkassa joukkokolariin tallikaverinsa Kimi Räikkösen ja Red Bullin periksiantamattoman Max Verstappenin kanssa.
Verstappenille varsin vihamielisessä Italiassakaan ei kehdannut Ferrarin tavoin kaataa syytä hollantilaisen niskoille, mutta harva myöskään tuomitsi Vettelin tiukkaa peittely-yritystä suoralta kädeltä. Sen sijaan Räikkönen sai yllättävän roolin koko sotkussa ampaisemalla vasemmasta laidasta täydellisesti matkaan.
– Kimi otti koko vuoden parhaan lähtönsä vääränä päivänä, kun hänen olisi pitänyt ajaa silkkihansikkain kuin japanilainen taksikuski, toteaa La Gazzetta dello Sportin Umberto Zapelloni.
Sport Mediasetin Luca Budel muistuttaa, että Verstappenin tiedetään painavaan talla pohjassa hormonimyrskynsä vallassa, joten osuma oli tilanteesta väistämätön seuraus.
– Tarkempi analyysi kuitenkin kertoo, kuinka Ferrari-kuskit onnistuivat lähtemään täysin päinvastaisilla tavoilla. Vettel ei ollut salamannopea. Valitettavasti punainen salama oli tässä tapauksessa Räikkönen. Hänen autonsa horjutti Verstappenia, joka mutkaan tultaessa väisti Vettelin autoa.
– Tämä ei ollut erityisesti kenenkään syy, mutta ilman Räikkösen täydellistä lähtöä kisasta olisi voinut varmaankin voinut tulla erilainen tarina, Budel perustelee.
Myös saksalainen Die Welt osallistui Räikkösen panoksen ihmettelyyn.
– Se miksi Räikkönen ajatteli, että hänen täytyi tehdä aivan alussa niin riskialtis liike, säilyy varmaankin hänen salaisuutenaan. Hän ei riskeerannut vain omaa kisaansa, vaan myös tallinaapurinsa mestaruusmahdollisuudet, väittää Die Weltin Simon Pausch.
Hollantilainen De Telegraaf -lehti julisti puolestaan maanantaiaamuna verkkosivuillaan Ferrarin julkaisseen Twitterissä väärää tietoa, jonka mukaan Verstappen kolaroi ensin Räikkösen kanssa ja syöksyi sitten Vettelin päälle.
Vettel kohtasi Ferrarin vanhat haamut
Mestaruustaistelun kannalta Ferrarin nollasaldo oli dramaattinen. Hamilton on nyt karussa kuskien MM-taulukossa eikä Mercedeksen 102 pisteen johtoa valmistajien sarjassa voi enää viedä oikeastaan mikään.
– Kuinka paljon Sebastian Vettel tulee katumaan aggressiivista puolustusliikettään, joka vei hänet ulos Singaporen GP:stä? kysyy BBC:n Andrew Benson.
– Vettel voi syyttää vain itseään mestaruuden menettämisestä, julistaa Autosport-lehden Edd Straw kisa-analyysinsä otsikossa.
Die Welt tietää Mercedeksen ottaneen nyt niskalenkin Ferrarista, kun kautta on jäljellä kuusi kisaa. Seuraavaksi ajettavassa Malesiassa Vettel pystyi yllätysvoittoon vuonna 2015, mutta muuten loppukauden pitäisi olla saksalaistallin juhlaa.
– (Hamilton) tietää myös tämän: Mercedes on vähintään yhtä hyvä kuin Ferrari, ellei jopa omaa luokkaansa, jäljellä olevilla kuudella radalla. Onnistuuko saksalainen, joka tarvitsi voiton Singaporesta nousemaan vielä takaisin näissä olosuhteissa? Se olisi eeppisen luokan comeback, linjaa lehden toimittaja Simon Pausch.
Singaporen yötaivaan haamut muistuttivat italialaissivustolle kirjoittaa Luca Budelia vuoden 2008 mestaruustaistelusta, jossa Felipe Massan kokema karmea epäonni bensaletkun irtoamisineen oli lopulta vaikuttamassa hänen tappioonsa Hamiltonille kauden viimeisessä kisassa Brasiliassa.
– Yhdeksän vuotta myöhemmin Vettel näkee samat haamut ykkösmutkassa, Budel vertaa.
– MM-taistelu saattoi loppua Singaporessa, myönnän sen. Silti yön jälkeen tulee aina auringonnousu, kirjoittaa Sky Sports Italian Leo Turrini.
F1-kausi jatkuu kahden viikon päästä Malesian Sepangin radalla.