Kaikki kymmenen F1-tallia neuvottelivat maanantaina sarjan tulevaisuudesta FIA-pomo Jean Todtin ja F1-pomo Chase Careyn johdolla.
LUE MYÖS: Koronakriisi yllätti F1-tallit housut kintuissa – asiantuntija maalaa synkkää kuvaa: ”Olisi iso takaisku"
Jo aiemmin oli sovittu, että ensi kaudelle kaavailtu 175 miljoonan dollarin kulukatto alennetaan 150 miljoonaan dollariin, mutta kun sekä McLaren, Williams että Racing Point ovat joutuneet vaikean taloustilanteen johdosta lomauttamaan työntekijöitään, kulukattoa yritettiin maanantain neuvotteluissa alentaa edelleen – viisituntisten neuvotteluiden sisällöstä kertovan BBC:n mukaan 125 miljoonaan dollariin.
Asiassa ei päästy vielä yksimielisyyteen, sillä kuten neuvotteluissakin todettiin, talleja pyöritetään keskenään hyvin erilaisin keinoin. Esimerkiksi Ferrari huomautti, että pienemmät tallit ostavat osia isommilta talleilta, joille koituu pienempiin talleihin nähden ylimääräisiä kustannuksia näiden osien suunnittelu- ja kehitystyöstä. Eikä pikkutallejakaan voi kuitata yhtenä seitsemän tallin pakettina, sillä jotkut ostavat osia enemmän, toiset vähemmän.
BBC:n mukaan Ferrari ja Red Bull eivät halua laskea kulukattoa alle 150 miljoonan dollarin. Mikäli niin kävisi, Ferrari joutuis omien sanojensa mukaan irtisanomaan suuren joukon työntekijöitään.
Mercedes taas on valmis alentamaan kulukattoa alle 150 miljoonan, mutta heidän mukaansa sen täytyy olla perusteltavissa kokonaisvaltaisesti, kustannusten alentamiseen liittyen eikä niin, että pienemmät tallit näkevät vain mahdollisuuden hyötyä kilpailullisesti.
Yhtenä mahdollisuutena väläytettiin sitä, että kulukatto olisi isommille talleille korkeammalla kuin pienemmille, ja pienempien tallien kohdallakin summa voisi olla liukuva riippuen siitä, miten suurelta osin tallit tekevät autonsa osat itse.
Silverstone ehdolla
Maanantaina neuvoteltiin myös F1-sarjan suuresta sääntöremontista, jonka piti alun perin tulla voimaan 2021, mutta joka päätettiin jo aiemmin siirtää vuoteen 2022 tallien kustannusten alentamiseksi.
Red Bull olisi ollut halukas siirtämäään sääntömuutosta vielä yhdellä vuodella eteenpäin, kauteen 2023, mutta tähän ei tässä vaiheessa suostuttu.
Kauden 2020 osalta F1-pomot harkitsevat parhaillaan vakavasti sitä, voitaisiinko kausi aloittaa suljettujen ovien takana. Toistaiseksi kauden alusta on peruttu tai siirretty kahdeksan ensimmäistä osakilpailua, ja myös kesäkuussa Kanadassa ja Ranskassa ajettavien osakilpailujen toteutuminen on epävarmaa, jopa epätodennäköistä.
BBC:n mukaan F1-pomot toivovat, että tilanne Euroopassa kohenisi kesään mennessä niin, että kausi päästäisiin aloittamaan heinä–elokuussa. Mahdollisena avauskisana on nostettu esiin Silverstonessa 19. heinäkuuta ajettava Britnnian GP.