F1-sarjan mestaruudet kuluneella kaudella voittaneen Mercedeksen pääsuunnittelija John Owen myöntää, että saksalaistalli oli alkukaudesta pahasti ymmällään W08-autonsa käyttäytymisestä.
Mercedeksellä juhlittiin kauden päättyessä jo neljänsiä peräkkäisiä mestaruuksia, mutta Ferrari nousi etenkin alkukaudesta haastamaan tosissaan oikukkaan autonsa kanssa taistelleen saksalaistallin. W08-auto oli alkukaudesta ylipainoinen ja kulutti Pirellin ultrapehmeitä renkaita kilpailijoitaan enemmän, mutta Mercedes onnistui lopulta kääntämään tilanteen jälleen edukseen.
Auton oikuttelu tuli Mercedekselle yllätyksenä. Owen myöntää, että W08:n ongelmien korjaaminen vaati tallilta kovempaa työtä kuin vielä koskaan aiemmin.
- Emme ymmärtäneet tätä autoa. Uskon termin "diiva" syntyneen siksi, koska auton kanssa oikeiksi katsomamme ratkaisut eivät tuottaneet siltä haluamiamme vastauksia. Suoraan sanottuna olimme kauden ensimmäisissä kisoissa aika sekaisin. Emme oikeasti tienneet, mitä meidän olisi pitänyt tehdä, Owen kertoi motorsport.comille.
Owen kertoo Mercedeksen jäljittäneen ongelmien syyn W08:n tapaan käyttää takarenkaitaan.
- Läpi kauden automme oli luultavasti raskaampi takarenkailleen, jotkut olivat sitä eturenkaille. On vaivalloista löytää oikea tapaa ajaa autoa siten, että se kuluttaa kumpaakin päätä tasaisesti, Owen sanoi.
- Silverstone, Montreal, Monza, Austin tai Suzuka – nämä radat olivat meille todella hyviä, mutta hitaammilla ja kuumemmilla radoilla meillä oli vaikeampaa. Voin sanoa, että teimme kisojen jälkeen enemmän analyysejä kuin koskaan aiemmin. Vähitellen aloimme myös päästä auton ongelmissa niskan päälle.
- Kauden lopussa emme luultavasti enää kutsuneet autoamme diivaksi. Yritämme tietenkin päästä ensi vuodeksi eroon niin monesta auton kiusallisesta piirteestä kuin mahdollista. Toivottavasti emme myöskään tuo esiin uusia sellaisia, Owen summasi.