Red Bull -tallin päätös osallistua rengastoimittaja Pirellin testiohjelmaan on perimmäinen syy tallin alkukauden vaisuuteen, väittää itävaltalaistallia kipparoiva Christian Horner.
Red Bull, Mercedes ja Ferrari toimittivat Pirellin käyttöön erityisiä testiautoja, joita valmistaja käytti kauden 2017 rengasseosten kehitystyössä. Muut tallit epäilivät kärkikolmikon saaneen tämän vuoksi etua alkaneelle kaudelle, mutta Hornerin mukaan todellisuus on Red Bullin kohdalla aivan toinen.
Horner kertoo tallin ottaneen RB13-autonsa kehitystyössä väärän suunnan, koska kauden lopulliset rengasseokset eivät lopulta olleet sellaiset, mitä testiautoista kerätyt tulokset antoivat ymmärtää.
- Mielestäni Pirellin testiautolla ajaminen oli meille haitaksi. Renkaissa muutamat asiat muuttuivat, joiden ympärille olimme suunnitelleet autoamme. Se on ehkä vaikuttanut ottamaamme kehityssuuntaan, Horner kertoi GP Gazette -lehdelle.
- En sanoisi homman menneen pieleen, mutta se vei meitä ehdottomasti sellaiseen suuntaan, mikä ei toiminut niillä renkailla, mitkä viime kädessä toimitettiin. Tosiasia on, että Mercedes ja Ferrari tekivät talvella meitä parempaa työtä säätöjen tulkitsemisessa, Horner lisäsi.
Horner kertoo Barcelonan testeissä koettujen moottoriongelmien entisestään pahentaneen tilannetta.
- Emme kyenneet ajamaan testikilometrejä läheskään niin paljon kuin halusimme, koska vietimme varikolla paljon aikaa voimanlähteen vikojen vuoksi. Saimme kunnon käsityksen tilanteesta vasta Australiassa, Horner sanoi.