F1-sarjan kilpailunjohtaja Michael Masi perustelee Lewis Hamiltonille alun perin tuomittujen kahden rangaistuspisteen poistamista sillä, että tuomaristo näki ne lopulta sopimattomiksi. Tästä huolimatta Hamilton sai tuomariston mukaan rikkeellään kilpailullista etua, josta oli syytä antaa rangaistus.
LUE MYÖS: Valtteri Bottaksen tyhjentävä vastaus asettaa Lewis Hamiltonin ja Mercedes-johdon väittämät erikoiseen valoon: "Mielestäni se on aika simppeli"
Hamiltonille mätkäistiin sunnuntain Venäjän F1-kisassa kaksi viiden sekunnin aikarangaistusta, kun hän oli kahteen kertaan tehnyt harjoituslähdön kielletystä paikasta ennen kisan alkua.
Samalla tuomaristo ojensi Hamiltonia kahdella rangaistuspisteellä, jotka nostivat hänen vuoden ajalta kertyneen kokonaissaldonsa jo kymmeneen. 12 pistettä vuoden ajalta johtavat yhden kisan ajokieltoon.
Lopulta tuomaristo kuitenkin ilmoitti, että rangaistuspisteet on otettu Hamiltonilta pois ja korvattu 25 000 euron sakoilla Mercedekselle. Tähän päätökseen oikeudenjakajat tulivat, kun Mercedes ilmoitti Hamiltonin saaneen luvan harjoitusstartteihinsa kisainsinööriltään.
Kilpailunjohtaja Michael Masi kertoo ratkaisun taustoista Motorsport.comin uutisessa.
– Tuomarit kuulivat kisan jälkeen tallia ja auton 44 kuljettajaa (Hamiltonia). Eli Lewis ja Mercedes kertoivat tuomaristolle, että kyse oli itse asiassa tallin ohjeista, missä kohtaa Lewis voi suorittaa harjoituslähtönsä, Masi aloitti.
– Sen perusteella tuomarit poistivat rangaistuspisteet molemmista päätöksistä, koska he pitivät sitä sopimattomana. Tämän seurauksena he sakottivat tiimiä 25 000 eurolla annetuista ohjeista, Masi perusteli.
Valtteri Bottas tiesi oikean paikan
Masi ei kuitenkaan anna vastakaikua Hamiltonin ja Mercedeksen kritiikille siitä, että ohjeistus harjoituslähtöjen tekemiseen olisi ollut puutteellinen. Esimerkiksi Valtteri Bottas totesi MTV Urheilun haastattelussa, että Mercedes oli ainakin hänelle onnistunut viestimään tarkasti paikan, jossa startteja saa harjoitella.
– Paikka on tietysti hyvin radasta riippuvainen, ja se on eritelty tapahtuman ohjeissa. Kaikilla muilla radoilla Lewis ja kaikki muut kuskit ovat toimineet ohjeiden mukaan, Masi kommentoi.
– Luulen, että siinä oli kommunikaatiokatkos tallin ja kuljettajan välillä, koska selvästi Valtteri ja kaikki muut kuskit käyttivät täysin oikeaa paikkaa oikealla juuri varikon ulosmenon jälkeen.
Kilpailuedusta kilpailuun vaikuttava rangaistus
Masin mukaan FIA ei piirrä asfalttiin mitään valkoisia viivoja, joiden kohdalta harjoituslähdöt kuuluu tehdä, mutta paikka osoitetaan tiimeille tarkalleen kisaoppaassa ennen viikonloppua. Virhe siis joka tapauksessa tapahtui hänen mukaansa.
– Pitää katsoa jokaista asiaa erillisinä tapauksina, ja tuomariston näkemyksen mukaan harjoituslähdön suorittaminen tuosta paikasta antaa kilpailullista etua. Siksi heidän mielestään oli oikein antaa kilpailullinen rangaistus, Masi perusteli.