Venäjän GP:n puhuttanein tapaus nähtiin jo ennen kilpailun alkua, kun Lewis Hamiltonin katsottiin tehneen kaksi harjoitusstarttia väärästä paikasta. Hamilton pääsi yllättämään tilanteessa jopa oman tallinsa.
LUE MYÖS: Yllättävä käänne: Lewis Hamilton ei saakaan rangaistuspisteitä
LUE MYÖS: Venäjän GP:n topit ja flopit: Paha Bottas iski jälleen – Lewis Hamiltonin omat säännöt nostivat jälleen päätään kabinetissa
Kahden viiden sekunnin aikasakon lisäksi Hamiltonille tuomittiin ensin kaksi rangaistuspistettä, mutta tuomaristo kumosi myöhemmin päätöksensä siltä osin, että rangaistuspisteet vaihdettiin Mercedekselle kohdistettuun 25 000 euron sakkoon.
Tuomaristo sai vasta kilpailun jälkeen selville, että Hamilton oli saanut talliltaan radion välityksellä luvan tehdä harjoitusstarttinsa normaalista poikkeavassa paikassa.
Hamilton ei halunnut tehdä harjoitusstartteja tavanomaisessa paikassa, sillä siinä oli kaikkien muiden harjoitusstarttien vuoksi liikaa kumia verrattuna hänen omaan lähtöruutuunsa, eikä olosuhde täten vastannut sitä, mikä häntä itse kilpailun startissa odotti.
– Tämä paikka on aivan täynnä kumia. Voinko mennä pidemmälle? Hamilton kysyi ennen ensimmäistä harjoitusstarttiaan.
– Vahvistan, kisainsinööri Peter Bonnington vastasi.
– Varikkomuurin päähän asti?
– Kyllä. Jätä muille riittävästi tilaa ohittaa sinut.
Mercedeksen kisatiimin insinöörijohtaja Andrew Shovlin kertoi kilpailun jälkeen, ettei talli ollut täysin ymmärtänyt, missä Hamilton tarkalleen ottaen halusi tehdä harjoitusstarttinsa.
– Lewis kysyi, voisiko hän mennä hieman pidemmälle, mutta emme ymmärtäneet, miten pitkälle hän oli menossa, Shovlin sanoi muun muassa RaceFansin mukaan.
Kukaan Mercedeksellä ei nähnyt Hamiltonin ensimmäistä harjoitusstarttia. Kierrettyään radan ensimmäisen kerran Hamilton ajoi muiden tavoin varikon läpi ja asettui sitten toiseen harjoitusstarttiin samaan paikkaan.
– Kun näimme sen toisen startin, ajattelimme, että tuomaristo ei tulisi pitämään siitä, Shovlin sanoi.
Shovlinin mukaan Mercedeksellä ei kuitenkaan ajateltu, että Hamiltonin toimet olisivat aiheuttaneet turvallisuusriskin. Ilmassa oli toivoa, ettei tapauksesta seuraisi rangaistusta.
– Kilpailunjohtajan ohjeissa sanottiin, että harjoitusstartit piti tehdä varikolta poistumisen jälkeen oikealla puolella. Ajattelimme sen olevan riittävän epäselvästi muotoiltu, että olisimme saaneet vain huomautuksen.
– Mutta nähtyämme, missä hänen autonsa oli, ei ollut täysin yllättävää, ettei tuomaristo pitänyt siitä.
Rangaistuspisteet olisivat voimaan jäädessään nostaneet Hamiltonin jo 10 rangaistuspisteeseen viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana – siis aivan kilpailukiellon partaalle. 12 pisteestä 12 kuukauden aikana seuraa yhden GP-viikonlopun mittainen kilpailukielto.
Pisteet ovat voimassa 12 kuukautta, ja Hamiltonin kohdalla pisteitä vanhenee seuraavan kerran vasta 17. marraskuuta. Ennen tätä on ohjelmassa vielä neljä osakilpailua, joten Hamilton olisi ollut neljän seuraavan viikonlopun ajan käytännössä yhden virheen päässä kilpailukiellosta.